جاذبه هایی که در باتومی نباید از دست داد ؟

جاهای دیدنی 23 اسفند ، 1395 5 دقیقه
باتومی گر چه شهر کوچکی است و از لحاظ وسعت خیلی به چشم نمی آید، اما اگر قصد سفر به گرجستان را دارید، قطعا نباید بازدید از این شهر زیبای ساحلی را از دست بدهید. شهری که در کناره دریای سیاه قرار دارد و معماری مدرن ساختمان ها و فضای جذاب شهری اش، شما را سرگرم و راضی می کند. علاوه بر معماری، تفریحات آبی باتومی نیز از انگیزه های بسیار گردشگران برای انتخاب این شهر و پایتخت گردشگری گرجستان است.

با همه این ها، جذابیت شهر باتومی تنها به جاذبه های مدرن و به روزش خلاصه نمی شود بلکه باید بدانید که باتومی یکی از قدیمی ترین شهرهای منطقه قفقاز و کشور گرجستان است و قدمتش به سال های پیش از تولد مسیح بر می گردد. بنابراین سفر به باتومی، با بازدید از مکان ها و جاذبه های تاریخی نیز همراه است که اگر از آن دسته آدم های تاریخ دوست باشید، می توانید باتومی را در نام مقاصد سفر خود قرار بدهید.


1_2


۱- میدان اروپا | Europe Square

محال است به باتومی سفر کنید و چندین و چند بار از این میدان عبور نکنید. میدان اروپا، یکی از بخش های تاریخی و قدیمی شهر است که البته نامش را از واقعه ای معاصر گرفته است. پس از آن که گرجستان رسما جزء اروپا محسوب شد، نام این میدانِ اصلی شهر را میدان اروپا گذاشتند. در وسط میدان، مجسمه ای از مدئا به چشم می خورد که ساخت آن در سال ۲۰۰۷ تکمیل شد و به گونه ای نماد روابط تاریخی گرجستان با اروپا محسوب می شود و یادآوری از رابطه فرهنگی گرجستان با دیگر تمدن های باستانی است.

میدان اروپا که درست در مرکز شهر باتومی قرار دارد، با انواعی از ساختمان های خاص و منحصر به فرد تاریخی و جدید احاطه شده است و قطعا یکی از زیباترین مکان های دیدنی این شهر می باشد. میدان اروپا امروزه یکی از محبوب ترین نقاط برای گردشگران و ساکنین باتومی است که در آن به استراحت می پردازند و می توان برای گذران یک بعدازظهر دوست داشتنی روی آن حساب کرد.

جالب است بدانید که میدان اروپا یکی از اصلی ترین میزبان های کنسرت و اجراهای مشهور موسیقی در باتومی است و البته هر ساله جشن سال نوی شهر در آن برگزار می شود.

2_2

3_2

آدرس: گرجستان، باتومی

Address: Batumi, Georgia


۲- کلیسای اسقفی تولد مریم مقدس | Holy Mother Virgin Nativity Cathedral

قطعا زیباترین و البته مهم ترین کلیسای شهر باتومی، کلیسای اسقفی تولد مریم مقدس است که ارزش آن را دارد که حتی اگر مسیحی و مذهبی نیستید، زمانی را به بازدید از آن اختصاص دهید. کلیسای تولد مریم مقدس مختص مسیحیان ارتدکس بوده و در اوایل دهه ۱۹۰۰ ساخته شده است. برای ساخت و تزئین این کلیسای باشکوه رومی از سبک گوتیک استفاده کرده اند و آن را در نزدیکی ساحل دریای سیاه بنا کردند.

4_1 5_1

5_1

جالب است بدانید که این کلیسا در دوران حکومت شوروی تعطیل شده و به آزمایشگاه ولتاژ بالا بدل شد. البته پس از گذشت سال ها و در سال ۱۹۸۹ میلادی، کلیسا باز شده و به عنوان کلیسایی ارتدکس و گرجی مورد استفاده قرار گرفت.

همان طور که گفته شد امروزه کلیسا را با نام تولد مریم مقدس می شناسند و در سال ۲۰۰۰ نیز معماری مدرن و جدید را به آن اضافه کردند.

+ در کل کلیساهای باتومی در طول روز باز هستند و می توانید از آن ها بازدید کنید. همچنین مراسم مناجات در شنبه ها ساعت ۱۶ و یکشنبه ها ساعت ۹ صبح برگزار می شود.

زمان پیشنهادی بازدید: ۱ تا ۲ ساعت

آدرس: گرجستان، باتومی، خیابان نیکولوز باراتیشویلی

Address: Nikoloz Baratashvili Street, Batumi, Georgia


۳- مسجد باتومی | Batumi Mosque

تنها مسجدی که در این شهر خواهید دید، مسجد باتومی است که سال ساختش به قرن نوزدهم میلادی بر می گردد و در نزدیکی ساحل دریای سیاه قرار دارد. مسجد شهر باتومی به همت اصلان بگ که یکی از نجیب زادگان گرجی و مسلمان بود، در سال ۱۸۸۶ بنا شد.

7_1

خوب است بدانید که این مسجد را که با نام ارتا جامه (مسجد جامع در میان) می شناسند، چرا که در واقع مسجد ارتا در میان دو مسجد دیگر که امروزه دیگر وجود ندارند، قرار گرفته بود.

با بازدید از مسجد تاریخی باتومی، هم از بنایی تاریخی دیدن کرده اید و هم می توانید دقایقی معنوی را در مسجد متفاوت تجربه کنید. به هنگام بازدید از این مسجد کوچک، دیوارهای آن را که غرق در نقش و نگارهایی به رنگ صورتی، سبز و آبی است خواهید دید.

آدرس: گرجستان، باتومی، خیابان کوتایسی

Address: Kutaisi St, Batumi, Georgia

۴- کلیسای سنت نیکولاس | Church of St. Nicholas

کلیسای سنت نیکولاس باتومی در مرکز این شهر قرار گرفته و با قدمتی بیش از ۱۵۰ سال، یکی از قدیمی ترین کلیساهای باتومی محسوب می شود. خوب است بدانید که ایده ساخت چنین کلیسایی توسط جامعه یونانیان باتومی و با مسئولیت شهردار وقت، ایلیا افرمدی آغاز شد. در طی سال های ۱۸۵۴ بود که افرمدی، شهردار باتومی شد و پروژه ساخت کلیسایی وسیع را کلید زد. در آن زمان که تُرک ها قدرت را در دست داشتند از اقدام شهردار خوششان آمد و به او اجازه دادند که صومعه ای را البته بدون زنگ بسازد. ساخت کلیسا سنت نیکولاس در سال 1865 آغاز شد و پس از اتمام آن، به محلی برای تجمع یونانیان در باتومی بدل شد.

8_1

9

تا پیش از ساخت کلیسای مریم مقدس، این صومعه سنت نیکولاس بود که عنوان کلیسای اسقفی را در دست داشت. معماری جالب توجه و فراز و نشیب های تاریخی کلیسای سنت نیکولاس، دلایل و انگیزه هایی است که آن را به جاذبه ای مورد توجه برای گردشگران بدل می کند.

آدرس: گرجستان، باتومی، خیابان پرناواز مپه ۱۶


۵- کلیسای ارمنی | Armenian Apostolic Church

کلیسای ارمنی در اصل کلیسایی چوبی بود که در سال ۱۸۷۳ ساخته شد. البته چندین سال بعد و در دهه ۱۸۸۰ تخریب شد و جای خود را به کلیسایی سنگی داد. کلیسای جدید با کمک های مالی مردمِ محلی و زیر نظر معماری اتریشی بنا شد. این کلیسا نیز در دوران حکومت شوروی تعطیل شده و با تغییر کاربری، به عنوان آسمان‌نما یا (Planetarium) مورد استفاده قرار گرفت. البته این تغییر کاربری جنبه مثبتی برای کلیسا داشت و آن را از تخریب حفظ کرد.

11

در سال ۱۹۹۲ میلادی بود که کلیسا را به دانشگاه ایالتی باتومی افزودند و کلیسای ارمنی بازگشایی شد.

آدرس: گرجستان، باتومی، خیابان کنستانتین گامساخوردیا

Address: Konstantine Gamsakhurdia St, Batumi, Georgia

۶- قلعه گونیو | Gonio Fortress

قلعه گونیو از استحکامات رومی کشور گرجستان که در نزدیکی دریای سیاه ساخته شده و قدمتی حداقل ۲ هزار ساله دارد. از قدیمی ترین اشاره هایی که به این قلعه شده، در کتاب مورخ یونانی معروف، پلینیوس است. جالب آن که این قلعه در طی تاریخ بسیار دست به دست شده و از حکومتی به حکومت دیگر منتقل شده است. ابتدا توسط رومیان باستان ساخته شده، بعدها به دست امپراتوران بیزانس و روم شرقی افتاده و سپس حاکمان عثمانی آن را تصاحب کردند، تا آن که روسیه و جماهیر شوروی بر کشور گرجستان تسلط یافتند.

مردمان گرجی و بسیاری دیگر اعتقاد دارند که سنت متیوس، یکی از حواریون حضرت مسیح در این مکان دفن شده و عجیب نیست، که چرا این قلعه تاریخی بسیار مورد توجه است. البته شواهد باستانی و تاریخی این ادعا هیچ وقت یافت نشد، چا که دولت گرجستان هرگونه کنده کاری و حفر را در این منطقه ممنوع اعلام کرده و تا به کنون قدیمی ترین اثرات کشف شده، مربوط به دوران روم باستان می باشد.

18

قلعه گونیو در نزدیکی شهر باتومی و ۱۵ کیلومتری جنوبی آن قرار گرفته است.

هزینه:

    بلیت ورودی: ۳ لاری (حدود ۴ هزار تومان)

    راهنما: ۱۰ لاری (حدود ۱۴ هزار تومان)

ساعات بازدید: ۱۰ تا ۱۸

آدرس: گرجستان، باتومی

Address: Batumi, Georgia

۷- قلعه جیوارا | Gvara Fortress

قلعه جیوارا یکی دیگر از جاذبه های تاریخی است که در نزدیکی شهر باتومی و در منطقه ای کوهستانی قرار گرفته است. این قلعه تاریخی در طی قرن های ۵ و ۶ میلادی ساخته شد و در طی قرن های ۸ تا ۱۴ نیز مورد استفاده بود. قلعه جیوارا در واقع به جهت موقعیت حساس و استراتژیکش که بر روی کوه بود و اشراف خوبی که به ناهمواری های اطراف، خصوصا دریای سیاه داشت، بسیار مورد توجه بود.


امروزه بسیاری از دیوارهای قلعه، خصوصا بخش های جنوبی و شمال غربی از بین رفته اند. اما دیوارهای باقی مانده نیز قابل توجهند و ارتفاعی در حدود ۵ تا ۶ متر دارند.

اگر قصد بازدید از این قلعه تاریخی را داشتید، خوب است در طبیعت زیبا و کوهستانی اطراف و دیگر بقایای تاریخی آن نیز گردش کنید.

آدرس: گرجستان، باتومی، تنگ ماچاخلسکوی

Address: Machakhelskoye Gorge, Batumi, Georgia

۸- کلیسا سنت باربارا | St Barbara’s Church

سنت باربارا کلیسایی کوچک در مکان بیمارستان سابق ارتش است که ساخت آن در سال ۱۸۸۸ میلادی آغاز شد. دستور ساخت و مدیریت آن به عهده امپراتور اسکندر سوم بود. این کلیسا نیز همانند بسیاری از کلیساهای دیگر در زمان حکومت شوروی تعطیل شد و در نهایت در سال ۱۹۹۷ گشایش یافت.

این کلیسا گرچه کوچک است، اما ارزش بازدید را دارد و دسترسی خوب و موقعیت مناسبش که در نزدیکی پارک ۶ می و دریاچه نوریگلی قرار گرفته، بازدید از آن را راحت تر می کند.

آدرس: گرجستان، باتومی، خیابان روستاولی ۲۶

Address: Rustaveli Av. 26, Batumi, Georgia

historical_batumi5

۹- کنیسه باتومی | Batumi Synagogue

در سال آخر قرن نوردهم بود که جمعی از یهودیان باتومی از امپراتور روسی اجازه گرفتند تا کنیسه ای ( محل اجتماعات دینی یهودیان ) را برای خود در شهر بنا کنند. امپراتور وقت به آن ها اجازه داد و کنیسه باتومی در نهایت در سال ۱۹۰۴ گشایش یافت. البته از آن جا که در دوره حکومت شوروی بسیاری از فعالیت های نذهبی منع شده بودند، این کنیسه یهودی نیز تعطیل شد و به عنوان محلی برای فعالیت سازمان های ورزشی مورد استفاده قرار گرفت.

در سال ۱۹۹۸ میلادی بود که کنیسه بازسازی شده و دوباره با رویکردی مذهبی گشایش یافت.

historical_batumi8


خوب است بدانید که در حال حاضر این ساختمان، قدیمی ترین کنیسه شهر باتومی می باشد.

آدرس: گرجستان، باتومی، خیابان واژا پشاولا ۳۳

Address: Vazha Pshavela 33, Batumi, Georgia

۱۰- فانوس دریایی باتومی | Batumi Lighthouse

تاریخ ساخت فانوس دریایی در باتومی به زمانی بر می گردد که کشور گرجستان تحت فرمانروایی امپراتوری عثمانی قرار داشت. در سال ۱۸۶۳ بود که نخستین فانوس دریایی شهر را در کنار قلعه ای ترکی و در نزدیکی دماغه ساختند. دومین فانوس دریایی نیز در سال 1878، زمانی که روس ها و جمهوری شوروی بر منطقه تسلط داشتند، ساخته شد.

historical_batumi5

فانوس دریایی کنونی، ساختمانی هشت ضلعی و سنگی است که ارتفاعی ۲۱ متری داشته و توسط مهندسی فرانسوی در سال ۱۸۸۱ ساخته شده است. یک سال پس از تکمیل ساخمان این فانوس دریایی، یک دوربین نیز بر بالای آن اضافه شد.

آدرس: گرجستان، باتومی، فانوس دریایی

Address: Batumi Lighthouse, Batumi, Georgia


اماکن تاریخی شهر باتومی
۱۱- پل ماخونتستی | Makhuntseti Bridge

پل ماخونتستی، پلی تاریخی است که قدمتش به ۱۰۰۰ سال پیش بر می گردد و در نزدیکی شهر باتومی و بر روی رود آچاریستسکالی ساخته شده است. این پل  بزرگ که از جنس سنگ های آتشفشانی است، با پایه ای صخره ای حمایت می شود و در طی قرن های ۹ و ۱۰ میلادی ساخته شده است. اگر به پل ماخونتستی دقت کنید، ردیف هایی سنگی اضافه ای می بینید که نشان از بازسازی پل در مرور زمان دارد. البته نهایتا در سال ۲۰۰۸ این پل به کلی مورد بازسازی و تعمیر قرار گرفت.

18

برای آن که به بازدید این پل باستانی بروید، باید ۳۰ تا ۵۴ کیلومتر از شهر باتومی فاصله بگیرید و به فضایی روستایی و دل انگیز وارد شوید. مسلما جاذبه های منطقه تنها به پل تاریخی ماخونتستی محدود نمی شود و فرصت آن را دارید تا یک تیر و چند نشان بزنید و از طبیعت دلربای منطقه و خصوصا آبشار زیبای ماخونتستی استفاده کنید.

مشاوره رایگان