سفر به دهلی نو

جاهای دیدنی 23 فروردین ، 1396 5 دقیقه

در مقایسه با بیشتر شهرهای هندوستان به جز بمبئی، دهلی جایی نسبتا گران است. در این شهر می‌توان فرهنگ‌ها، مذاهب و عقاید مختلف زیادی را مشاهده کرد که در ابتدا ممکن است گیج کننده باشد. دهلی پایتخت هند محسوب می‌شود که تراکم جمعیتی زیادی هم دارد. این مطلب بیشتر در مورد دهلی نو است که به آن دهلی می‌گوییم.
1_1

2

اطلاعات ضروری

    اختلاف زمانی با تهران: ۲:۰۰+
    زبان رسمی و رایج: انگلیسی، اردو، هندی
    واحد پول رسمی: روپیه هند (INR)
    نرخ تبدیل ارز: ۱۰۰ روپیه=۱.۵۱ دلار
    جهت رانندگی: چپ

وضعیت آب و هوایی



آب و هوای دهلی به نظر بسیار شگف‌انگیز است. با وجود اینکه در طی زمستان کاملا سرد است، هنوز هم ماه‌های نوامبر تا مارس با روزهای گرم که سردی شب‌ها را مقداری جبران می کند، بهترین زمان برای سفر به این شهر به شمار می‌روند. از ماه‌ آوریل تا ژوئن درجه حرارت هوا به صورت موشک وار بالا می رود و گاهی می تواند غیر قابل تحمل شود. و این شرایط زمانی بدتر می‌شود که بدانید تهویه هوا در خارج از هتل‌ها و رستوران‌های توریستی کاملا کمیاب است. در شروع ماه جولای فصل گردباد و بارش مکرر باران‌های سنگین آغاز می‌شود که لذت بردن از سرگرمی‌های این شهر را تحت شعاع قرار می دهد. همچنین می توانند باعث جریان سیل و مختل کردن زندگی در این شهر بشوند. بنابراین، این موقع از سال زمان مناسبی برای سفر نیست.


بهترین زمان برای رزرو هتل

هتل‌ها در دهلی دو فصل عمده دارند. فصل‌های پرگردشگر یا به اصطلاح High-Season عموما از اکتبر تا مارس و فصل های کم گردشگر یا به اصطلاح off-season از ماه‌های آوریل تا سپتامبر به طول می انجامند. در اغلب هتل‌ها و هاستل‌های ارزان این شهر، قیمت ها در سراسر طول سال تغیر چندانی ندارند. اما در هتل‌های رنج متوسط و بالاتر اگر در طول فصول کم گردشگر سفری به دهلی داشته باشید می توانید با قیمت های کمتری اتاق رزرو کنید.
انواع هزینه‌ها
هزینه‌ی هاستل

نکته‌ی جالب در رابطه با هاستل‌های دهلی این است که قیمت‌ها خیلی وابسته به موقعیت مکانی نیستند، بطور مثال ممکن است هاستلی در نزدیکی مرکز شهر، از هاستلی که چند کیلومتر دور از مرکز قرار دارد، قیمتی به مراتب پایین‌تر داشته باشد. در هر صورت برای یک شب اقامت در اتاقی اشتراکی باید انتظار پرداخت ۵۵۰ تا ۸۲۰ روپیه را داشته باشید. اگر تمایل دارید در اتاقی خصوصی توقف کنید، باید بین ۴۰۰ تا ۱۵۰۰ روپیه هزینه کنید. البته توجه داشته باشید با کمی جستجو حتی در نزدیکی مرکز شهر می توان اتاق های ارزان‌تری هم پیدا کرد.

دهلی نو
هزینه‌ی اقامت در هتل

هتل‌ها در این شهر خیلی ارزان نیستند مگر اینکه در محله‌ی یهودی نشین Paharganj اتاق اجاره کنید. اگر بخواهیم قیمت انواع هتل را بر اساس کیفیت و تعداد ستاره دسته بندی کنیم، نتیجه به شرح زیر خواهد بود:

    ۱ ستاره           ۵۷۰ تا ۱,۲۰۰ روپیه
    ۲ ستاره           ۶۲۹ تا ۴,۵۳۸ روپیه
    ۳ ستاره           ۶۷۳ تا ۷,۹۵۵ روپیه
    ۴ ستاره           ۲,۰۷۹ تا ۱۲,۰۰۰ روپیه
    ۵ ستاره           ۳,۹۵۲ تا ۱۹,۹۶۱ روپیه

دهلی نو
متوسط قیمت مواد غذایی

غذا در دهلی ارزان است به شرطی که از دکه‌های خیابانی غذا تهیه کنید. مسلم است که اگر بخواهید در رستوران‌های توریستی غذا میل کنید بودجه‌ی شما سریع تر تمام خواهد شد.

صبحانه: معمولا هتل‌ها به همراه اجاره‌ی اتاق وعده‌ی صبحانه را هم ارایه می دهند، اما اگر اینگونه نبود می توانید در دکه‌های خیابانی و رستوران های معمولی غذای ارزان میل کنید. یادتان باشد قیمت رستوران های غربی گران‌تر است. (۸۰ تا ۱۵۰ روپیه)

ناهار: شما می توانید با هر نوع بودجه ای در این شهر غذا میل کنید. اما حقیقت امر این است که رستوران‌ها هرچقدر بهتر باشند هزینه‌های بالاتری را از شما کسر خواهند کرد. پس اگر محدودیت زیادی در بودجه دارید کمی قانع باشید و در غذافروشی‌های محلی روزگار را سر کنید. (۱۰۰ تا ۲۵۰ روپیه)

شام: اگر نشستن در رستوران‌های خوب را برای صرف شام انتخاب کنید، باز هم می توانید وعده‌های غذایی ارزان پیدا کنید، اما نسبت به وعده های دیگر باید کمی بیشتر هزینه کنید. (۲۰۰ تا ۴۰۰ روپیه)

مک دونالد: در دهلی هزینه‌ی یک وعده غذای مک دونالدی! در بهترین حالت خود معمولا بیش از ۹۵ روپیه نمی‌شود. اگر دوست دارید خودتان آشپزی کنید، بسته به اینکه به کدام سبک از غذای غربی یا آسیایی علاقمند باشید، می‌توانید مواد غذایی مورد نیاز یک هفته‌تان را با پرداخت به ترتیب حدود۱۶۲۲ و۱۲۶۸ روپیه تهیه کنید. به یاد داشته باشید محاسبه قیمت‌ها بر اساس میزان کالری استاندارد و مواد غذایی مورد نیاز یک انسان سالم و بالغ تنظیم شده است که اقلامی چون نان تازه، برنج سفید، تخم مرغ، شیر (سبک غربی)، سینه‌ی مرغ (پوست کنده و بدون استخوان)، پنیر محلی (سبک غربی)، سیب درختی، پرتقال، گوجه فرنگی، سیب زمینی و کاهو می‌شود. مسلم است که اگر مواد بیشتری نیاز دارید، باید هزینه‌ی بیشتری بپردازید.
هزینه‌ی حمل و نقل

چهار انتخاب اصلی برای استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی در دهلی عبارتند از اتوبوس، مترو، تاکسی و تاکسی‌های ۳ چرخ. بیش از ۲,۰۰۰ اتوبوس عمومی در این شهر مشغول خدمت رسانی هستند اما متاسفانه اغلب آن ها راحتی و استاندارد اتوبوس های غربی را ندارند. البته تعدادی از آن ها دارای سیستم تهویه مناسب هستند که با رنگ قرمز مشخص شده‌اند. سیستم متروی این شهر جدیدترین وسیله‌ی نقلیه‌ای است که اضافه شده است و به صورت مکرر اقدام به جابجایی مسافران می کند. در حال حاضر ۶ خط مترو در ااطراف شهر تعداد زیادی ایستگاه را پوشش می دهند. با این وجود راحت‌ترین راه برای دسترسی به بیشترین نقاط شهر استفاده از تاکسی است، اگرچه، گرانترین انتخاب هم محسوب می‌شود. هزینه‌های استفاده از انواع ذوسیله‌ی نقلیه در دهلی به شرح زیر است:

    تاکسی از فرودگاه تا مرکز شهر                                               ۲۰۰ تا ۳۰۰ روپیه
    مترو از فرودگاه تا مرکز شهر                                                   ۱۰۰ روپیه
    هر ۳ کیلومتر جابجایی توسط تاکسی در دهلی/دهلی نو            ۵۳ تا ۸۰ روپیه
    ۳ کیلومتر جابجایی توسط تاکسی ۳ چرخ                               ۴۰ تا ۶۰ روپیه
    مترو در دهلی                                                                      ۸ تا ۳۰ روپیه
    کرایه ماشین و راننده برای ۱ روز کامل                                      ۱,۵۰۰ تا۲,۰۰۰ روپیه
    قطار اکسپرس به آگرا                                                           ۲۶۳ تا ۷۰۰ روپیه

توصیه‌هایی برای صرفه‌جویی در هزینه ها
خرید کنید!

تعدادی مکان در دهلی وجود دارد که اجناس را با قیمتی استثنایی به فروش می‌رسانند. سری به Sarojini Nagar بزنید و اجناس را با همان کیفیتی که در خیابان پنجم نیوروک وجود دارد خریداری کنید. در اینجا می توانید انواع برندها از جمله Old Navy, H&M, Seal, Oshkosh, Cherokee را پیدا کنید. شاید بگویید خب تفاوتش در چیست؟ تفاوت در این است که اگر این اجناس را با قیمت ۴۰ یا شاید ۸۰ دلار در شهر خودتان خرید می کنید، در اینجا می توانید با پرداخت تنها ۵ دلار یا حتی کمتر آن‌ها را صاحب شوید. شاید عجیب به نظر برسد ولی حقیقت دارد.
بهترین تفریحات و سرگرمی‌ها در دهلی
قُطُب منار

مجموعه‌ سازه‌های  Qutab یکی از پیچیده‌ترین شاهکارهای معماری اسلامی و ساختار تاریخی در دهلی به شمار می‌روند که شامل منار Qutab (بلندترین منار آجری در جهان)، ستون آهنی خرابه‌های معبد قدیمی فرقه‌ی  جین، مدرسه‌ی بزرگ علاءدین و آرامگاه Altamish می‌شوند. این مجموعه به عنوان میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسیده است. فضای وسیع این مجموعه به قدری بزرگ است که بچه ها می توانند به راحتی در آن مشغول بازی کردن شوند. از این رو برای سفرهای خانوادگی گزینه ای مناسب به شمار می‌رود.

نکته‌ها:

    ورود برای کودکان (تا ۱۵ سال) رایگان است.
    در حالی که اکثر جاذبه‌های این شهر در روز دوشنبه تعطیل هستند، قُطُب استثنا به شمار می رود و در تمام روزهای هفته درب های آن به روی عموم باز است.


مقبره‌ی همایون

مقبره‌ی همایون منزلگاه آخر امپراطور همایون، شاه بزرگ مغول  است. این مقبره در قرن ۱۶ میلادی ساخته شده است. برای ساخت این بنا عناصر معماری ایرانی، هندی و مغولی در یک محوطه‌ی وسیع قرمز شنی با هم ترکیب شده‌اند. بعدها برای ساخت شاهکاری همچون تاج محل، از این بنا الهام گرفته شد. از نظر بسیاری  مقبره‌ی همایون از تاج محل باشکوه‌تر است.

نکته ها:

    این مکان از ساعت ۶ صبح تا ۶ عصر باز است.
    اگر دنبال نقطه ای می گردید که چند ساعتی را در آرامش بگذرانید، این مکان که در کمال تعجب هم خالی از جمعیت است نقطه‌ای عالی به شمار می‌رود.


تاج محل-برای ساخت آن از مقبره‌ی همایون الهام گرفته شده استتاج محل
بازار Dilli Haat

Dilli Haat یک بازار بزرگ روباز است که توسط دولت اداره می‌شود. مکانی مناسب برای خرید انواع آثار هنری، صنایع دستی و غذاهای هندی. در اینجا می توانید انواع صنایع دستی را بدون واسطه تهیه کنید. این بازار تمام محیط مورد نیاز فروشگاه‌های روستایی (Haat) را بدون به خطر انداختن نیازهای مدرن امروزی فراهم می کند. اگر می خواهید به دنیایی از هنر و میراث هندی پا بگذارید، بازدید از این بازار را از دست ندهید.

نکته‌ها:

    هر کدام از ایالات هند  اینجا غرفه‌ی غذایی مخصوص خود را دارند. می توانید انواع غذاهای سنتی از سراسر هند را بدون اینکه پایتان را از دهلی بیرون بگذارید همینجا مزه کنید.
    این بازار همه روزه حتی روزهای تعطیل از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۰ شب باز است.


معبد لوتوس

لوتوس تمپل یا معبد نیلوفر آبی، توسط فریبرز صهبا به طور کامل از سنگ مرمر سفید ساخته شده است. این بنا به شکلی ساخته شده است که نماد مشترک آیین هندو، بودایی، اسلام و جین باشد. مهم نیست که شما چه اعتقادی دارید، در هر صورت این بنا را زیبا، باشکوه، تاثیرگذار و غیر منتظره خواهید یافت.



معبد نیلوفر هندوستان


پارک کینگدام آو دریمز (قلمرو رویاها)

پارک تفریحی موضوعی در هند که مکانی عالی برای سرگرم شدن صرف خانواده‌ها به شمار می‌رود. به تماشای یک نمایش افسانه‌ ای موزیکال به سبک بالیوود بپردازید، سپس در Culture Gully (منطقه فرهنگ) برای خوردن غذا، نوشیدنی و انجام خرید به گشت و گذار مشغول شوید. به راحتی می توانید شبی خاطره انگیز را در اینجا به همراه خانواده سپری کنید.

نکته‌ها:

    فیلم‌های موزیکال بسیار گران هستند، اما به خوبی تولید شده‌اند، به گونه‌ای که هم کودکان و هم بزرگسالان از تماشای آن‌ها لذت خواهند برد.
    قیمت بلیط کودکان و بزگسالان یکسان است.

قلعه سرخ (Lal Quila)

قلعه‌ی سرخ جواهری با ارزش، بازمانده از دوران مغول‌ها که بازدید از آن را به هر مسافری پیشنهاد می‌کنیم. شب که می‌شود به این قله بیایید. چراغانی و نورپردازی‌های ویژه‌ی آن به همراه موسیقی ۳۰۰ سال تاریخ را در پیش رو شما زنده خواهد کرد. این قلعه در زیر نور مهتاب آسمان دهلی انگار زنده می‌شود. در سال ۱۶۳۸، زمانی که شاه‌ جهان پایتخت را از آگرا به دهلی منتقل کرد، دستور ساخت و ساز قلعه سرخ را با استفاده از تجربه‌ی ساخته‌های قبلی صادر کرد. از همین رو این مکان به  طرز قابل توجهی با نمونه های همتایش در آگرا متفاوت ساخته شده است. به هیچ وجه بازدید از این قلعه را از دست ندهید.

نکته‌ها:

    تورهای صوتی در دسترس هستند.
    برای خرید بلیط یا ۱ ساعت قبل از نمایش شبانه در خود قلعه سرخ، یا از قبل به صورت آنلاین اقدام کنید.



دروازه‌ی هند (India Gate)

سازه‌ای پر ابهت که به یاد ۹۰,۰۰۰ سرباز هندی که در طول جنگ جهانی اول جان خود را از دست دادند ساخته شده است. Amar Jawan Jyoti شعله‌ای ابدی است که به صورت ۲۴ ساعت شبانه‌روز، به احترام سربازانی که طی جنگ هند و پاکستان در سال ۱۹۷۱ کشته شدند در اینجا می‌سوزد.

نکته‌ها:

    تورهایی صوتی توسط محلی ها به زبان انگلیسی در دسترس هستند.
    یکی از بهترین کارهایی که می توانید در این مکان انجام دهید قدم زدن زیر دروازه و چمن های اطراف آن است.
    در اینجا حتی می توانید یک قایق اجاره کنید و در تالاب های اطراف آن به گشت و گذار بپردازید.


بازدید از موزه‌ی ملی

موزه‌ی ملی، بزرگترین موزه در سراسر هند به شمار می رود. در این موزه‌ می توانید در انواع بخش های آن از جمله بخش ما قبل تاریخی تا قسمت مدرن تاریخ و فرهنگ هند به گشت و گذار بپردازید. علاقمندان تاریخ و عاشقان هنر، به طور یکسان موارد مورد علاقه‌ی خود همچون آثار باستانی قدیمی، اسلحه‌ها، آثار هنری تزئینی، مجسمه‌ها، جواهرات، نسخه های خطی قدیمی، منسوجات، نقاشی و مجموعه‌های مختلف و متنوعی از تمام تاریخ هند را در این موزه پیدا خواهند کرد. پس اگر چنین علاقمندی‌هایی دارید به هیچ وجه بازدید از این مکان با ارزش را از دست ندهید.

نکته‌ها:

    فیلم‌هایی بر اساس مناطق مختلف تاریخ هند به طور روزانه در این مکان نمایش داده می‌َشود.
    Path Pradarshak، توری ۹۰ دقیقه‌ای است که یک داوطلب آن را رهبری می کند و به صورت صوتی اطلاعاتی را در اختیار بازدید کنندگان می‌گذارد. می توانید جزئیات آن را به صورت آنلاین بررسی کنید.


بازدید از Swaminarayan Akshardham

Swaminarayan Akshardham، مجموعه معابد ساده و بی سر و صدایی هستند که با داشتن معماری شگفت انگیز واقعی و یکی از آرامش‌بخش‌ترین و زیباترین ساخته‌های دست انسان در دهلی به روی عموم باز هستند. اگر دنبال مکانی آرام، بدون جمعیت زیاد و باشکوه می گردید اینجا مناسب شما خواهد بود.


پارک ملی جانورشناسی دهلی

شاید با توجه به استانداردهای جهانی این پارک خیلی بزرگ نباشد، اما می‌شود به آن، به عنوان مکانی برای سرگرم شدن بچه‌هایی که عاشق حیوانات هستند حساب باز کرد. در این پارک می توان حیواناتی همچون فیل، ببر سفید، تمساح مرداب به علاوه گونه‌ی در معرض خطر گوزن شاخدار (نماد پارک) را مشاهده کرد.

نکته‌ها:

    تنقلات خریدنی در پارک محدود به بستنی، چای، قهوه و آب هستند. پس قبل از رفتن هر چه را لازم دارید تهیه کنید.
    سرویس های بهداشتی پارک ممکن است تمیز نباشند.




باغ‌های Lodi

اگر سنترال پارک نیویورک را دیده باشید، باغ‌های Lodi برایتان آشناتر به نظر می‌رسد. باغی زیبا برای بازی کودکان، به همراه خرابه‌های قرون وسطایی به سبک هندی و اسلامی، مناسب برای فرار از استرس، شلوغی و هرج مرج که در لوتینز واقع شده است. این باغ ها سر جمع ۹۰ هکتار مساحت دارند. از جمله بناهای تاریخی که می توان در این مکان مشاهده کرد می توان به آرامگاه محمد شاه، سکندر لودی، شیش گنبد و گنبد بارا اشاره کرد. این باغ که دقیقا بین بازار خان و آرامگاه سفدر جونگ قرار دارد مکانی فوق‌العاده برای قدم زدن در طول صبح به شمار می‌رود. پس کفش مناسب بپوشید و خودتان را برای یک صبح به یاد ماندنی آماده کنید.

نکته ها:

    از آنجایی که این مکان یک پارک عمومی به شمار می‌رود، ورود به آن رایگان است.
     اگر گرسنه شدید، رستورانی در باغ وجود دارد که می توانید به آنجا بروید، که البته قیمت های گرانی دارد.
    اگر کمی پیاده روی کنید و به سمت بازار خان بروید، چند گزینه‌ی غذایی در اختیارتان خواهد بود.
    مقبره‌ی همایون در نزدیکی باغ قرار دارد.

بازار Janpath

Janpath بازاری دوست داشتنی و پر جنب و جوش است که در آن محصولاتی جذاب از هند و تبت به فروش می‌رسد. در این بازار می توانید لباس، کفش، کارهای چرم و مصنوعات سنتی ارزان را پیدا کنید. اگر علاقمند به خرید سوغاتی های سنتی هندی و تبتی هستید این مکان مناسب شما خواهد بود.

نکته ها:

    در این بازار برای خنک شدن و بازیابی انرژی از دست رفته با قهوه‌ی سرد DePaul's که مخلوطی از فراپه (نوعی یخ قهوه) و شیر است از خودتان پذیرایی کنید. یکی از بهترین نوشیدنی‌هایی که می توان در هند پیدا کرد.
    برای اینکه خریدهایتان را با قیمت‌های مناسب‌تری انجام دهید، پیشنهاد می کنیم از تمام مهارت های چانه‌زنی  استفاده کنید.


رستوران Gulati

اگر دنبال جایی هستید که کباب ها، ادویه‌ کاری و لپه‌ی هندی را با هم داشته باشد، رستوران Gulati واقع در جاده‌ی پاندارا، مکانی فوق‌‌العاده است که بهترین غذاهای شمال هند را از سال ۱۹۵۹ سرو می کند. این رستوران در طول چند دهه بهترین ظرف های غذا را پخت کرده است. جایی مطمئن و رضایت بخش برای کسانی که دنبال غذاهای سنتی هستند.

نکته‌ها: جای پارک زیادی وجود ندارد، پس اگر ماشین دارید، کمی زودتر آنجا حاضر شوید. پیشنهاد می کنیم ظرف‌های غذای دال ماخانی (عدس سیاه کاری سنتی هند)، روگان جاش هندی، نان کره ای و کباب ها را امتحان کنید.


رستوران ال جواهر

رستوران ال جواهر به خاطر سرو بهترین غذاهای AWADHI و Mughlai در دهلی بسیار مشهور است. این رستوران بهشت عاشقان غذا محسوب می‌شود. از آن دست نقاطی که به خصوص در طول عیدها باید از آن بازدید کنید و طعم غذاهای بی نظیرش را برای یک بار هم که شده مزه کنید.

نکته‌ها:

    پیشنهاد ما امتحان کردن برین کاری، خورش گوشت گوسفند و خورش Nalli Nihaari است.
    این رستوران همیشه پر از جمعیت است.
    گزینه‌های گیاهی کمی در این رستوران وجود دارد. پس اگر گیاه خوار هستید دنبال جایی دیگر بگردید.


بازدید از اقامتگاه رییس جمهور (Rashtrapati Bhavan)

Rashtrapati Bhavan اقامتگاه رسمی رییس جمهور هند است که می توان آن را یکی از جادویی ترین بناهای این کشور به شمار آورد. این بنا توسط معمار انگلیسی، ادوین لوتین در سال ۱۹۱۲ تا ۱۹۲۹  طراحی و ساخته شد. بنایی که در ابتدا محل اقامت نایب السلطنه‌ی هند به شمار می‌رفت، بعدها اما پس از پایان حکومت سلطنتی به اقامتگاه ریاست جمهوری این کشور تبدیل شد. به هیچ وجه بازدید از این مکان را از دست ندهید.


نکته‌ها:

    برای ورود باید از قبل رزرو و تایید‌یه دریافت کنید. برای این کار می توانید از وبسایت رسمی رئیس جمهور هند اقدام کنید.

دهلی نو امیدواریم این مطلب برای شما خوانندگان خوب کجارو مفید واقع شده باشد. اگر پیشنهاد یا انتقادی در رابطه با سطحی کیفی محتوی مطالب دارید لطفا با ما در میان بگذارید. همچنین اگر تجربه‌ی سفر به دهلی را داشته‌اید، خوشحال می‌شویم آن‌ها را با ما به اشتراک بگذارید

مشاوره رایگان