پل های معروف و محبوب جهان

جاهای دیدنی 15 شهریور ، 1396 5 دقیقه

پل های معروف و محبوب جهان

پل برج (لندن ، انگلستان)  -  Tower Bridge

این پل که هوراس جونز و جان ولف بری طراحی و در سال 1894 تکمیل شد ، یکی از مشهورترین نمادها در لندن است. این پل 244 متر طول و 28 فوت فضای زیرین دارد و وسط آن به 140 فوت افزایش می یابد که کشتی ها می تواننداز پایین رودخانه تیمز عبور کنند. در قدیم که کالاها از راه زمینی حمل می شدند این پل در روز 50 بار بالا برده می شد، ساخت این پل با 432 کارگر ظرف 8 سال به اتمام رسید، در آن زمان 70،000 تن بتن در دوپایه ی پل با فرو بردن 2 باسکول متعادل کننده در جای خود ، که هر یک 1000 تن وزن داشتند ریخته شد و سپس برای پوشش آن 11000 تن فولاد در زیر مورد استفاده قرار گرفت. تمام پل پوشیده از سنگ پرتلند و گرانیت کورنیش است.

tower-bridge_shabavizparvaz_02_1

پل برج (لندن ، انگلستان)  -  Tower Bridge

tower_bridge_at_night_shabavizparvaz_01

پل گلدن گیت(سانفرانسیسکو ، ایالات متحده آمریکا) - Golden Gate Bridge

این پل طولانی ترین پل جهان است با طول 2،737 متر. در سال 1937 تکمیل شد و شاید مشهروترین پل زمان خودش باشد. این پل که در سانفرانسیسکو واقع است ، موفقیت عظیم در ساخت و ساز زمان خود بود. در ساخت این پل رکورد ایمنی به گونه ای بود که تنها 11 کارگر در طول عملیات ساختمانی کشته شدند و 11 نفر دیگر به مدد نوین ایمنی که در زیر کار قرار داده شده بود، نجات یافتند. عکس هایی که توسط هزاران گردشگر همه ساله از پل گرفته می شود، شاخص رنگ قرمز (به واقع پرتقالی بین المللی - International Orange) دیده می شود و در اصل این رنگ برای افزایش قدرت دید در شرایط مه آلود بودن هواست که مشابهت با منطقه خلیج دارد. این پل با 1،3 میلیون دلار زیر بودجه پیش بینی شده ، به مبلغ 27 میلیون دلار به اتمام رسید و 100،000 خودرو روزانه به طور متوسط از روی آن عبور می کنند. این پل برای نگهداری به 38 نقاش به طور تمام وقت نیاز دارد.

تعداد 26 نفر که از ارتفاع 220 فوتی با سرعت 75 مایل در ساعت و فاصله ی زمانی 4 ثانیه به پایین پرت شده اند ، جان سالم بدر برده اند.

Golden_Gate_Bridge_shabavizparvaz_01

پل گلدن گیت(سانفرانسیسکو ، ایالات متحده آمریکا) - Golden Gate Bridge

Golden_Gate_Bridge_shabavizparvaz_02

پل بندرگاه سیدنی (سیدنی ، استرالیا) - Sydney Harbour Bridg

در سال 2007 این پل همچنان در صدر پل های جهان از نظر وسیع ترین مقاطع طولانی (هر مقطع 3،770 فوت) قرار داشت. این پل ملقب به جوب رختی است (به دلیل قوسی شکل بودنش). معمولا ً از پل و خانهی اپرا که در مجاورت آن واق شده ، عکس برداری می شود، این زوج معماری یکی از محبوب ترین جاها برای عکاسی محسوب می شود.

اندازه ی بزرگ ترین مقطع 1،650 فوت است که در بلند ترین نقطه ی قوس 429 فوت بالای سطح دریا قرار دارد. برای ساخت این پل 800 خانه خراب شدند و هزینه ی آن با 1400 کارگر ظرف مدت 8 سال حدود 12 میلیون دلار تمام شد و عاقبت در سال 1998 ساخت آن به اتمام رسید.

Sydney_Harbour_Bridge_shabavizparvaz_02

پل بندرگاه سیدنی (سیدنی ، استرالیا) - Sydney Harbour Bridg

Sights_Sydney_Harbour_Bridge_shabavizparvaz_01

پنته وکیو (فلورانس ، ایتالیا)  - Florence , Italy

پنته وکیو یکی از مشهورترین نقاط گردشگری ایتالیاست و عقیده بر آن است که از قدیمی ترین پل های قوسی با سنگ های یک تکه و چند تکه در جهان می باشد. این پل در اصل از چوب ساخته شده بود تا اینکه در سال 1333 میلادی توسط سیل منهدم شد و 12 سال بعد با استفاده از سنگ دوباره ساخته شد، شهرت آن به خاطر داشتن مغازه های زیادی در رویش است، مغازه های مختلفی مانند غرفه های تجار و قصاب ها تا دکه های فروشندگان لوازم هنری و یادگاری (سوغاتی) .

ponte_vecchio_florence_shabavizparvaz_02

پنته وکیو (فلورانس ، ایتالیا)  - Florence , Italy

ponte_vecchio_florence_shabavizparvaz_01

پل هزاره و آبنمای گیت شید (شمال شرقی انگلستان) - Gateshead Millennium Bridge

جایزه 44 میلیون دلاری پل میلنیوم گیت شید ، برای اولین بار به تنها پل «tilting» (کج ، شیبدار ، در نوسا) در جهان در نظر گرفته شد، اهرم های هیدرولیکی در انتهای دو طرف پل این امکان را فراهم می آورد که برای عبور کشتی های کوچک ، پل کمی کج شود و این تکنولوژی نوین باعث شد که طراحان آن در سال 2002 برنده جایزه ی معتبر «Stirling Prize» برای معماری آن شدند . این پل با 19000 تن بتنی که در فوندانسیون آن به عمق 98 فوت (33 متر) و فولاد (میلگرد) به کار رفته ، آن قدر محکم است که می تواند برخورد یک کشتی 400 تنی که با سرعت 4 نات در حرکت است را تحمل کند.

Gateshead_millennium_bridge_shabavizparvaz_01

پل هزاره و آبنمای گیت شید (شمال شرقی انگلستان) - Gateshead Millennium Bridge

Gateshead_millennium_bridge_shabavizparvaz_02

پل اراسمبورگ یا سوان (رتردام ، هلند) - Erasmusbrug

این پل ملقب به Swan (قو ) است به دلیل شکل اسکلت فلزی مهار آن و ساخت آن به منظور ارتباط بین شمال و جنوب شهر رتردام طراحی شد و در سال 1996 خاتمه یافت.  برای امکان عبور کشتی ها طاق جنوبی از ارتفاع قابل توجه 292 فوتی پل باسکولی در نظر گرفته شده است . در سال 2005 در فیلمی به نام Who Am I (من کی هستم) صحنه ای به نمایش درآمد که در آن هواپیماهای مسابقه ای از زیر آن پل پرواز کردند. برای ساخت این پل با بلندی 820 متر و وزن 6،800 تن که در سال 1996 کامل شد ، 110 میلیون دلار هزینه شد. به محض آن که پل بر روی ماشین ها گشوده شد ، معلوم شد که بر اثر باد تاب می خورد که این مشکل با استفاده از ابزارهای تعیین کننده فشار هوا (دمپر) حل شد.

erasmus_bridge_rotterdam_shabavizparvaz_02

پل اراسمبورگ یا سوان (رتردام ، هلند) - Erasmusbrug

erasmus_bridge_rotterdam_shabavizparvaz_01

پل وست مینستر (لندن ، انگلستان) - Westminster Bridge (London , England)

یکی از آثار ماندگار و زیبای شهر لندن ، پل وست مینستر است که از رودخانه تیمز عبور می کند و در کنار آن کاخ وست مینستر ، کلیسای وست مینستر ، ساعت محبوب بیگ بن و همچنین چرخ فلک چشم لندن قابل مشاهده است. این پل در سال 1769 افتتاح شد.

westminster_bridge_shabavizparvaz_02

پل وست مینستر (لندن ، انگلستان) - Westminster Bridge (London , England)

westminster_bridge_shabavizparvaz_01

پل میلو (دره ی تارن ، فرانسه) - Millau Bridge (Tarn Valley , France)

این پل به ارتفاع 343 متری روی دره و رودخانه تارن در جنوب فرانسه قرار دارد که بزرگ ترین پل کابلی جهان محسوب می شود. به طوری که می گویند رانندگی بر روی این پل احساس پرواز به انسان می دهد . ساخت این پل که قدری بلندتر از برج ایفل است سه سال به طول انجامید و در سال 2004 به روی عموم باز شد، با وجود این که این پل مناظر بسیار زیبایی را از دره ی زیر خود به تصویر می کشد ، زمانی که مه پایین می آید ، دیگر مسیر مناسبی برای افرادی که قلب شان ضعیف است ، نخواهد بود. به طور کل طول این پل 2،420 متر با طاق تکی در 1،122 فوتی (336 متری) و حداکثر ارتفاع از زیر آن 266 متر است، دکل پل با 7 اسکلت فلزی به وزن 36،000 تن مسقف شده است. تیرک هایی به بلندی 88 متر و به وزن 700 تن به اسکلت های فلزی مربوط پیوسته اند.

Millau_Bridge_france_shabavizparvaz_01

پل میلو (دره ی تارن ، فرانسه) - Millau Bridge (Tarn Valley , France)

Millau_Viaduct_Bridge_shabavizparvaz_02

پل تسمه ای فهمارن (دریای بالتیک ، آلمان و دانمارک) - Fehmarn Belt Bridge

هنگامی که در سال 2018 پل فهمارن کامل شود ، به امتدادی به طول 11،8 مایل دست خواهد یافت و جزیره ی آلمانی فهمارن را به جزیره ی دانمارکی لولاند با هزینه ی تقریبی 2،2 بیلیون دلار متصل خواهد ساخت. نقشه هایی اولیه نشان می دهند که پل 3 اسکلت فلزی کابلی خواهد داشت، که طول تقریبی هر کدام 712 متر است که به وسیله ی 4 ستون به بلندی 918 فوت حمایت می شوند و دارای 213 فوت (64 متر) بلندی زیر آن می باشد. ساخت پل باعث اعتراض طرفداران منابع طبیعی که از لطمه خوردن به حیات وحش منطقه واهمه دارند، شده است.


fehmarn_belt_bridge_shabavizparvaz_02

پل میلو (دره ی تارن ، فرانسه) - Millau Bridge (Tarn Valley , France)

fehmarn_belt_bridge_shabavizparvaz_01 fehmarn_belt_bridge_shabavizparvaz_03

پل کیتایکیو (آیواکانی ، ژاپن) - The Kintaikya Bridge

احتمالا ً یکی از پل های بدشانس در دنیا پل بازسازی شده کیتایکیو در شهر ایواکانی است که در سال1673 پس از انجام هر اقدامی درجهت عبور از رودخانه نیشیکی Nishiki ، بر اثر سیلاب های فصلی فرو ریخت. شایان ذکر است که آرک های چوبی آن تا سال 1950 در جای خود محکم باقی ماندند تا این که عاقبت طوفان آن ها را هم ویران ساخت، برای اینکه پل دوباره دچار ضربه و آسیب نشود، سه سال بعد پل بازسازی شد و تا امروز قابل عبور می باشد.

پل اورسوند (تنگه دانمارک و سوئد) - Oresund Bridge

این پل بالغ بر 25000 فوت طول و 669 فوت ارتفاع دارد . در سال 2000 پل کابلی اورسوند برای اتصال دانمارک به سوئد افتتاح شد، کل پل که 82000 تن وزن دارد دارای طولانی ترین مقاطع پل کابلی (هر تکه 1،608 فوت) در جهان است روزانه 60000 مسافر را با اتومبیل ، و قطار را از خود عبور می دهد. با رانندگی از دانمارک ، شما ابتدا از جزیره مصنوعی پیرهولم عبو کرده و در تونل 13،287 فوتی زیر دریا ناپدید شده و سپس قبل از آن که سفرتان به سوئد کامل شود از پل اورسوند عبور می کنید ، درحالی که برای عبور با اتومبیل باید بیش از 53 دلار بپردازید. گرچه برای مسافرانی که مکرر رفت و آمد می کنند تخفیف نزولی داده می شود . هزینه ساخت این پل 3،8 میلیارد دلار بوده است.

Oresund_Bridge_shabavizparvaz_02

پل اورسوند (تنگه دانمارک و سوئد) - Oresund Bridge

Oresund_Bridge_shabavizparvaz_03

پل تسینگ ما (هنگ کنگ ، چین) - T Sing Ma Bridge

پل لنگری تسینگ ما در هنگ کنگ ششمین پل معلق جهان است و بیش از هر پلی در کره ی زمین به ترافیک ریلی می پردازد. هزینه ی ساخت این پل 900 میلیون دلار است و در سال 1977 پس از 5 سال کار بی وقفه افتتاح شد. این پل دارای یک مقطع اصلی به طول 4،518 فوت است و پس از آنکه دو جزیره ی T Sing Yi and Ma Wan را به هم وصل کرد نام گذاری شد. جالب آن که 49،000 تن فولاد ساختمانی در دکل پل مورد استفاده قرار گرفت، در حالی که در هر یک از برج ها به بلندی 675 فوت 65000 تن بتن مصرف شد. این پل جاذبه ی گردشگری ایجاد کرده و به دلیل مناظر زیبایش معروف است، به ویژه در شب هنگامی که چراغ ها روشن می شوند ، تماشایی است.

Tsing_Ma_bridge_shabavizparvaz_02

پل تسینگ ما (هنگ کنگ ، چین) - T Sing Ma Bridge

Tsing_Ma_bridge_shabavizparvaz_01

پل بوسفور (استانبول ، ترکیه) - Bosphorus Bridge

این پل گرچه از بزرگ ترین و طولانی ترین پل های دنیا نیست لیکن به خاطر جداسازی اروپا و آسیا مشهور است، دهنه ی اصلی این پل 1،074 متر و فضای آزاد 210 فوتی زیر آن در سال 1973 تکمیل شد ، در سال 2005 وئوس ویلیامز ، ستاره ی تنیس امریکا برای یک مسابقه ی 5 دقیقه ای تنیس با بازیکن ترکیه ای ، اپیک سنقلو ، روی پل بازی کرد . اولین بازی تنیس که تا در دوقاره انجام شد.

istanbul_bosphorus_bridge_shabavizparvaz_02

پل بوسفور (استانبول ، ترکیه) - Bosphorus Bridge

bosphorus_bridge_shabavizparvaz_01


پل کرونادو سندیگو (سن دیگو ، ایالات متحده آمریکا) - San Diego - Coronado Bridge

ساخت این پل در سال 1969 با هزینه ی 47،6 میلیون دلار با مشخصه ی 90 درجه انحنا در طول 3،407 متر به پایان رسید. این پل در حداکثر ارتفاع 61 متری برای سهولت کشتیرانی بنا شد، در واقع ارتفاع پل آن قدر هست که یک کشتی خالی از بار بتواند از زیر آن عبور کند ، این پل نام شوم سومین پل خودکشی در آمریکا (و بعد از پل گلدن گیت در سانفرانسیسکو و اورورا در سیاتل) به همراه دارد ، بین سالهای 1972 تا 2000 بیش از 200 خودکشی در آن ثبت شده است. قبلا ً هزینه ای برای استفاده از پل دریافت نمی شد ولی از زمانی که کیوسک های دریافت پول فعال شدند، درآمد سالیانه آن تا 8 میلیون دلار افزایش یافت.

san_diego_coronada_bridge_shabavizparvaz_02

پل کرونادو سندیگو (سن دیگو ، ایالات متحده آمریکا) - San Diego - Coronado Bridge

san_diego_coronada_bridge_shabavizparvaz_01

پل آکاشی کای کیو (کوبه ناروتو ، ژاپن) - Akashi Kaikyo Bridge

این پل در ژاپن پدر تمام پل های معلق در جهان بوده و با بیش از 1200 فوت طولانی تر از پل رده ی رومی Bridge Great Belt در دانمارک می باشد، این پل در سال 1998 در اصل جهت جایگزینی اسکله خطرناک کوبه ایوایا که با طوفان های بی شمار صدمه دیده بود ساخته شد . پل از آکاشی استریت عبور می کند. آمارها درباره ی این پل گیج کننده است به طوری که ساخت این پل با 2،000،000 کارگر و ظرف مدت 10 سال انجام گرفت، در خلال این مدت آنها 1،4 میلیون متر مکعب بتن ریختند، 181،000 عدد اسکلت فلزی را برپا کردند ، 350،000 تن بلوک های لنگری در دو طرف انتهایی پل ساختند و کابل های فولادی کافی به درازای 7 برابر دور دنیا را بهم وصل کردند. هزینه ی ساخت آنحدود 4،5 میلیارد دلار شد.

Akashi_Kaikyo_Bridge_shabavizparvaz_01

پل آکاشی کای کیو (کوبه ناروتو ، ژاپن) - Akashi Kaikyo Bridge

Akashi_Kaikyo_Bridge_shabavizparvaz_02

پل خلیج هنگژو (ژجیانگ ،چین) - Hangzhou Bay Bridge

در سال 2007 این پل افتتاح شد . پل 22،4 مایل خلیج هنگژو که استان های شانگهای و نینگبورا به هم وصل می کند. هزینه ی ساخت پل 1،4 میلیارد دلار شده و در زمان ساخت دومین پل طولانی جهان به شمار رفت . این پل تا اواخر سال 2005 باز نشد و باعث جنجالی بزرگی بین محلی ها شد مبنی بر این که آیا نیازی به ساخت چنین پلی بوده و این که آیا می شد که این پل در رقابت با پل لوپو ، پلی سبقت جو در شانگهای ساخته شود. در این پل دو مقطع اصلی وجود دارد ، یکی به طول 448 متر در تکه شمال و کوتاه تر به طول (1040 فوت) در تکه ی جنوب. وقتی که صحبت از طول می شود پل خلیج هنگژو دومین پل بعد از پل Pontchartrain Causeway در لوییزیانا است.

kintaiko_bridge_shabavizparvaz_02

پل خلیج هنگژو (ژجیانگ ،چین) - Hangzhou Bay Bridge

kintaiko_bridge_shabavizparvaz_03

پل مگدبرگ واتر (مگدبرگ ، آلمان) - Magdurg Water Bridge

یکی از بزرگ ترین پل های طراحی شده مگدبرگ واتر است که اسم آن به معنای پلی است که بر روی آب . این پل برای اتصال کانال Elbe Havel و کانال Mitteland ساخته شد که به حمل و نقل بار بین برلین و بنادر در امتداد رودخانه ی راین می پردازد. ساخت این پل طولانی 3010 فوتی بدون احساس خستگی ناشی از 7،5 مایل انحراف مسیر و 68000 متر مکعب بتن و 24000 تن اسکلت فولادی ، با هزینه ی 733 میلیون دلار به پایان رسید.

Magdeburg_Water_Bridge_In_Germany_shabavizparvaz_02

پل مگدبرگ واتر (مگدبرگ ، آلمان) - Magdurg Water Bridge

madgeberg_water_bridge_germany_shabavizparvaz_01

پل بروکلین (نیویورک ، ایالات متحده آمریکا) - Brooklyn Bridge

پل بروکلین از قدیمی ترین پل های معلق در شهر نیویورک آمریکاست که بروکلین و منهتن را به هم متصل می کند. این پل با طول 1825 متر ، از قدیمی ترین پل های مدرن دنیا محسوب می شود. پل بروکلین طی سالهای 1870 تا 1883 میلادی توسط یک مهندس آلمانی تبار به نام جان آئوگوستس دوئبلینگ طراحی و ساخته شد. او در زمان ساخت پل براثر حادثه ای جان باخت و فرزندش مسئولیت ادامه کار را برعهده گرفت. اما وجود مشکل گفتاری مانع آن شد که او بتواند کار را ادامه دهد. این وضعیت ، امیلی وارن روئبلینگ ، همسر معمار ، را واداشت تا برای چندین سال مسئولیت انتقال دستورات واشنگتن را به کارگران بر عهده گیرد. پیچیدگی سازه پل که جزیره منهتن را با همسایه اش، محله بروکلین ، مرتبط می سازد، موجب گشت بیش از 20 نفر در طول 13 سال زمان ساخت آن ، جان خود را از دست بدهند. هزینه ساخت پل بیش از 15 میلیون دلار بود.

brooklyn_bridge_manhattan_new_york_city_shabavizparvaz_02

پل بروکلین (نیویورک ، ایالات متحده آمریکا) - Brooklyn Bridge

booklyn_bridge_shabavizparvaz_01

پل نانپو (شانگهای ، چین) - Nanpu Bridge

این پل از فولاد ، کابل و بتون و تیرهای کامپوزیت ساخته شده است و در شانگهای چین قرار دارد. مجموع طول پل 8346 متر با دهانه 423 متر از مرکز ، رتبه سوم در میان پل های کابلی جهان را داراست و با توجه به مارپیچی بودش روش ساخت، این پل در رده ی طولانی ترین پل های دنیا قرار دارد. ارتفاع برج 150 متر با دو خط از کابل های قوی به حالت تعلیق پل است.

nanpu_bridge_japan_shabavizparvaz_02

پل نانپو (شانگهای ، چین) - Nanpu Bridge

nanpu_bridge_japan_shabavizparvaz_01

پل ریچموند (لندن ، انگلستان) - Richmond Bridge

پل ریچموند قدیمی ترین پل در رودخانه تیمز لندن است.

Richmond_Bridge_shabavizparvaz_01

پل ریچموند (لندن ، انگلستان) - Richmond Bridge

Richmond_Bridge_shabavizparvaz_02

منبع : کتاب دانستنی های جالب

مشاوره رایگان