30 دی ، 1402

ازمیر 8 هزارساله روایت‌های تاریخی زیادی را در سینه خود پنهان کرده است. کافی است صاحب نگاهی ژرف و تفکری تحلیلگر باشید تا از گوشه‌وکنار جاذبه‌های دیدنی ازمیر راز تاریخی نهفته در آن را کشف کنید. این شهر در کنار تابلوهای شگفت‌انگیز تاریخی که مقابل چشمان گردشگران به نمایش می‌گذارد، صاحب زیباترین جاذبه‌های طبیعی نیز هست. باغ‌های زیتون، جنگل‌های انبوه کاج، اسکله‌های زیبای ماهیگیری، کرانه‌های ساحلی چشم‌نواز و دهکده‌های تفریحی از جمله دیدنی‌های نهفته در این شهر است. زیبایی‌های بی‌حدوحصر این شهر تاریخی ما را برآن داشت تا مطلبی را به معرفی بهترین جاهای دیدنی ازمیر اختصاص دهیم. اگر می‌خواهید به تعطیلات خود در ترکیه حال‌وهوای دیگری ببخشید، تا انتها همراه ما باشید.

 کادیفه کاله

یکی دیگر از جاهای دیدنی ازمیر که برگی از تاریخ را برای شما رو می‌کند، قلعه کادیفه کاله است. این قلعه که در زمان فرماندهی اسکندر مقدونی ساخته شده، اثری تاریخی متعلق به قرن چهارم قبل از میلاد مسیح است. طبق داستان‌ها و روایت‌هایی که نقل شده است، حاکمان آن دوران از این قلعه به عنوان مقری برای نگهبانی از دریای اژه و شهر ازمیر استفاده می‌کرده‌اند.

قلعه کادیفه کاله ارتفاعی حدود 186 متر دارد و همین مرتفع‌بودن دیدی کاملا پانورامایی به بنادر زیبای ازمیر به دست می‌دهد. یادتان باشد اگر به قلعه کادیفه کاله رفتید، حتما از حکاکی‌های رومی ثبت‌شده روی دیوارهای این قلعه دیدن کنید.

تصویری از قلعه کادیفه کاله

تصویری از قلعه کادیفه کاله

موزه آتاتورک؛ از معروفترین جاهای دیدنی ازمیر

از جاهای دیدنی ازمیر که نباید بازدید از آن را از قلم بیندازید، موزه آتاتورک است. این مکان دیدنی تاریخ پرفرازونشیبی را پشت سر گذاشته تا بالاخره به کاربری موزه رسیده است. این مکان تاریخی که در آن سبکی تلفیقی از معماری عثمانی و نئوکلاسیک به چشم می‌خورد، ابتدا سکونتگاه یک تاجر فرش بوده است. با رخ‌دادن مجموعه‌ای از حوادث سیاسی این خانه به مقر فرماندهی نظامیان تغییر کاربری می‌دهد و در نهایت تبدیل به سکونتگاه شخصی به نام آتاتورک می‌شود.

در حال حاضر موزه آتاتورک ازمیر به محلی برای نگهداری لوازم باارزش آتاتورک نظیر کتاب‌ها، اسناد، لباس‌ها و عکس‌های او تبدیل شده است. بازدید از این مجموعه که یکی از جذاب‌ترین نقاط دیدنی ازمیر است، برای اهالی تاریخ و هنر جذابیت‌های خاص خودش را دارد.

تصویری از موزه آتاتورک ازمیر

تصویری از موزه آتاتورک ازمیر

اوت لت سلوی

اگر نمی‌خواهید ازمیر را با دستان خالی ترک کنید، مرکز خرید اوت لت سلوی را دریابید. این مرکز خرید که درست در قلب شهر ازمیر قرار دارد، بهترین فروشگاه برای خرید محسوب می‌شود. شاید اولین و بزرگ‌ترین حسن این فروشگاه موقعیت جغرافیایی آن باشد که شما هرجای ازمیر که باشید می‌توانید طی زمانی کوتاه خود را به این فروشگاه عظیم برسانید. اما دومین و جذاب‌ترین ویژگی برجسته این مرکز خرید، تخفیفات فصلی است که روی تمام محصولات آن اعمال می‌شود.

شایان ذکر است که اوت لت سلوی متشکل از دو بخش وسیع در دو سوی بزرگراه است که از طریق یک پل به یکدیگر راه پیدا می‌کنند. این مجموعه باشکوه چیزی بیش از 100 فروشگاه حراجی در دل خود دارد که در آن هرچیزی که فکرش را بکنید، یافت می‌شود. جالب است بدانید که رستوران معروف یوسف کوفته‌چی در این فروشگاه شعبه دارد. بنابراین بعد از خرید از مراکز حراجی این فروشگاه می‌توانید خودتان را به لذیذترین غذا در فضایی با منظره چشم‌نواز دریای اژه مهمان کنید.

تصویری از اوت لت سلوی

تصویری از اوت لت سلوی

پارک اوت لت ازمیر

از دیگر مراکز خرید ازمیر پارک اوت لت است که تنوعی بی‌نظیر از محصولات را به مشتریان عرضه می‌کند. این فروشگاه که میزبان 80 برند محبوب ملی و بین‌المللی است تنها یک مرکز خرید ساده نیست. در طبقات فوقانی این مجموعه امکانات تفریحی لذت‌بخشی همچون سینما و فودکورت به چشم می‌خورد که برای تمام ذائقه‌ها و سلیقه‌ها می‌تواند مکانی دنج و خاطره‌انگیز باشد.

تصویری از پارک اوت لت ازمیر

تصویری از پارک اوت لت ازمیر

کولتور پارک؛ از فرهنگی ترین جاهای دیدنی ازمیر

اگر می‌خواهید با زیروبم فرهنگ ترکیه و سبک زندگی مردمان این منطقه به خوبی آشنا شوید، بازدید از کولتور پارک یا پارک فرهنگ ازمیر را جدی بگیرید. این مجموعه هرساله میزبان برترین نمایشگاه‌های جهانی است. ضمن اینکه در آن فستیوال‌های شبانه و نمایش‌های خیابانی متعددی همراه با آواز و موسیقی اجرا می‌شود.

آنچه بیش از همه شما را با فرهنگ غنی ازمیر آشنا می‌کند، موزه‌ هنری است که در این پارک فرهنگی قرار دارد. در این موزه تاریخی هنری شانس این را خواهید داشت تا با سرزدن به هر غرفه سبکی متفاوت از زندگی ترک‌ها را به ‌نظاره بنشینید.

کولتور پارک که به عنوان اصلی‌ترین و فرهنگی‌ترین پارک ازمیر شناخته می‌شود، فضایی بسیار سرسبز و پوشیده از هزاران گونه گیاهی نادر دارد. بدون شک با قدم‌زدن در این باغ دل‌انگیز اکسیژن خالص را مهمان ریه‌هایتان خواهید کرد.

تصویری از کولتور پارک

تصویری از کولتور پارک

موزه روباز آگورا

تابه‌حال تجربه رفتن به موزه‌ای در فضای باز داشته‌اید؟ موزه آگورا یکی از تاریخی‌ترین جاهای دیدنی ازمیر است که حال‌وهوای سحرانگیز موزه‌های روباز و بدون سقف را برایتان به شکل جذابی به تصویر می‌کشد.

آگورا در زبان یونانی به معنای بازار است و موزه آگورا باشکوه‌ترین اثر تاریخی از یک بازار قدیمی در جاده ابریشم است. جالب است بدانید که قدمت ویرانه‌های به‌جامانده از این بازار به چیزی حدود 2 هزار سال قبل بازمی‌گردد. آب‌انبارهای قدیمی، طاق‌های سنگی و ستون‌های معروف رومی از جمله دیدنی‌های تاریخی محصورشده در این بافت تاریخی است.

اگر در هنگام ورود به این بافت تاریخی کمی دقت کنید، می‌توانید پرتره‌ای از چهره فاوستینا همسر امپراتوری یونان را که روی قوس دروازه غربی این موزه حک شده است، مشاهده کنید. البته شهر باستانی آگورا مکشوفه‌های تاریخی دیگری هم دارد که ردپای آن را شاید بتوانید در موزه باستان‌شناسی ازمیر پیدا کنید.  

تصویری از موزه روباز آگورا

تصویری از موزه روباز آگورا

برج ساعت؛ از سمبلیک ترین جاهای دیدنی ازمیر

اگر راهنمای سفر به ازمیر را خوانده باشید، قطعا نام برج ساعت را در آنجا دیده‌اید. از مردم ازمیر درباره نماد این شهر بپرسید؛ بی‌تعلل برج ساعت را نام می‌برند. برج ساعت ازمیر اثری ماندگار از معماری فرانسوی است که با هدف بزرگداشت بیست‌وپنجمین سالگرد عبدالحمید دوم به مردم این شهر پیشکش شده است.

ارتفاع بلند این برج موجب می‌شود تا شما در هر نقطه‌ای از ازمیر که باشید، نمای باشکوه آن را بتوانید از دوردست‌ها مشاهده کنید. فواره‌های زیبای تعبیه‌شده در اطراف برج ساعت نیز بخش دیگری از جذابیت این اثر باشکوه معماری را رقم می‌زند.

تصویری از برج ساعت ازمیر

تصویری از برج ساعت ازمیر

سواحل ازمیر

تاریخ را که خوب ورق زدید، سری هم به سواحل بی‌کران و چشم‌نواز ازمیر بزنید. فضای آرامش‌بخش موجود در مناطق ساحلی ازمیر و نسیمی که هرلحظه از سوی مدیترانه صورت‌تان را نوزاش می‌کند، روح را به معنی واقعی کلمه جلا می‌دهد. در سواحل زیبای ازمیر همه‌چیز برای ساختن یک روز کاملا خاطره‌انگیز و به‌یادماندنی مهیا شده است. از رستوران‌ها و کافه‌های ساحلی آن گرفته تا تفریحات آبی‌اش که هریک به نوعی اوقات حضورتان در این منطقه را غنا می‌بخشند.

تصویری از ساحل ازمیر

تصویری از ساحل شهر ازمیر

آسانسور تاریخی ازمیر

یکی از منحصربه‌فردترین جاهای دیدنی ازمیر که رنگ و بوی تاریخ به خود گرفته، آسانسور است. این اثر تاریخی که قدمتی صدساله دارد، درست در فاصله بسیار کمی از برج ساعت قرار گرفته است. بنابراین اگر از برج ساعت دیدن کردید، زحمت 20 دقیقه پیاده‌روی را به جان بخرید تا با متفاوت‌ترین اثر تاریخی در شهر ازمیر آشنا شوید.

آسانسور تاریخی این شهر در روزگاران قدیم توسط تاجری یهودی با هدف جابه‌جایی شهروندان به تپه‌ای مرتفع ساخته شده است. در آن زمان این آسانسور با فشار آب کار می‌کرد. اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی مجهز به برق و سیستم الکتریکی شد. نکته بسیار برجسته در مورد این اثر تاریخی فضای بسیار چشم‌نوازی است که در قسمت فوقانی آسانسور در انتظار شماست. شما با سوارشدن در این آسانسور می‌توانید خود را به رستورانی مجلل برسانید و در حالی که از مناظر شگفت‌انگیز شهر ازمیر لذت می‌برید، غذای خود را نوش‌جان کنید.

تصویری از آسانسور تاریخی شهر ازمیر

تصویری از آسانسور تاریخی شهر ازمیر

محله آلسانجاک؛ زنده ترین جای دیدنی ازمیر

یکی از جاهای دیدنی ازمیر محله آلسانجاک است که به عنوان زنده‌ترین و پرجنب‌وجوش‌ترین محله در این شهر شناخته می‌شود. این محله که در دوره عثمانی لا پونتا نام داشته است، تمام شهرت و محبوبیت خود را از اسکله‌ آلسانجاک می‌گیرد.

محله معروف آلسانجاک از سواحل جنوبی ازمیر آغاز می‌شود و تا میدان کناک ادامه دارید. شما چه اهل خرید و گشت‌وگذار در مجلل‌ترین و لوکس‌ترین مراکز خرید ازمیر باشید و چه بخواهید از بیشتر تاریخ سر درآورید، این محله برایتان جذاب خواهد بود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم اگر گذرتان به ازمیر ترکیه افتاد حتما در برنامه‌ریزی‌های خود زمانی را هم به قدم‌زدن در محله معروف آلسانجاک اختصاص دهید.

تصویری از محله آلسانجاک

نمایی زیبا از محله‌ی آلسانجاک ازمیر

میدان کناک؛ جاذبه دیدنی شهری ازمیر

همه شهرهای دنیا یک میدان اصلی دارند که دو یا چند جاذبه دیدنی در آن جا خوش کرده‌اند. این میدان اصلی در شهر ازمیر، کناک نام دارد که چندین جاذبه دیدنی معروف این شهر را نظیر برج ساعت، مسجد یالی و بازار کمرالتی در دل خود جای داده است. اگر می‌خواهید طعم اصیل غذاهای ترکی را زیر دندان مزه کنید، توصیه می‌کنیم خود را به رستوران‌های سنتی این میدان برسانید.

تصویری از میدان کناک

تصویری از میدان کناک و برج ساعت

شهر باستانی افسوس

در 70 کیلومتری شهر ازمیر اثری فوق‌العاده شگفت‌انگیز تحت عنوان شهر باستانی افسوس وجود دارد که بازدید از آن را به تمام گردشگران این شهر توصیه می‌کنیم. این شهر باستانی یادگاری از یونان باستان است که قدمت آن به دوره پیش از میلاد و به عصر نوسنگی بازمی‌گردد.

جالب است بدانید که شهر افسوس که با نام افه‌سوس هم شناخته می‌شود، روزگاری لقب دومین شهر بزرگ جهان را داشته است. ماجرا جالب‌تر هم می‌شود زمانی که در ویرانه‌های این شهر باستانی با یکی از عجایب هفتگانه دنیا یعنی معبد آرتمیس روبه‌رو شوید.

این معبد منحصربه‌فرد شامل چندین بخش متفاوت مانند غار هفت خوابه‌ها، کلیسای مریم، کتابخانه سلسوس، خانه‌ باکره، مسجد ایزابی، باسیلیکای سنت جان و معبد هادریان می‌شود. بی‌تردید بازدید از تمام بخش‌های این معبد لحظاتی جذاب و نفس‌گیر را برای عاشقان هنر و تاریخ رقم خواهد زد.

تصویری از شهر باستانی افسوس

تصویری از شهر تاریخی و باستانی افسوس

بازار کمرالتی؛ از شلوغ ترین جاهای دیدنی ازمیر

قلب تپنده ازمیر را باید بازار کمرالتی دانست. این بازار قدیمی که جزو معروف‌ترین جاهای دیدنی ازمیر است، در فاصله بین میدان کناک و محله تاریخی آگورا قرار دارد. با اطمینان کامل می‌گوییم که بازار کمرالتی تنها جایی است که در آن می‌توانید با چهره واقعی ازمیر و مردمان خونگرم آن ملاقات کنید. شاهد این ادعا هم دالان‌های رنگارنگ و شلوغی است که هریک به غرفه‌ای از صنایع دستی این شهر راه پیدا می‌کند.

در بازار کمرالتی فرصت امتحان‌کردن طعم قهوه‌های ناب ترکی، غذاهای دریایی و از همه مهم‌تر شیرینی‌های خوشمزه ازمیری مهیا شده است. پیشنهاد می‌کنیم اگر به ازمیر رفتید این فرصت طلایی را به هیچ قیمتی از دست ندهید.

تصویری از بازار کمرالتی

تصویری از بازار کمرالتی

مرکز خرید آگورا ازمیر

یکی از مراکز خرید ازمیر فروشگاه آگوراست که به دلیل وسعت بالا و عرضه محصولات متنوع در فهرست محبوب‌ترین مراکز خرید این شهر جا خوش کرده است. در فروشگاه‌های مرکز تجاری آگورا هر نوع کالایی که نیاز داشته باشید، از پوشاک و پارچه گرفته تا لوازم منزل و تجهیزات الکتریکی، با کیفیتی بسیار عالی پیدا می‌شود. هتل رنسانس که یکی از بهترین هتل های ازمیر است در فاصله کمی با این مرکز خرید قرار دارد. اگر در این هتل اقامت دارید، به آگورا هم سری بزنید.

تصویری از مرکز خرید آگورا

تصویری از مرکز خرید آگورا

مرکز خرید فروم برنوا

مرکز خرید فروم برنوا هم یکی دیگر از مراکز دیدنی ازمیر است که به دلیل استقرار در فضای باز حال‌وهوای متفاوت‌تری به خود گرفته است. این بازار ضمن پوشش‌دهی تمام نیازهای مختلف خریداران تفریحات سرگرم‌کننده‌ای را برای آن‌ها تدارک دیده است که از بین آن‌ها می‌توانیم به مجموعه سینمایی‌اش اشاره کنیم. 

تصویری از مرکز خرید فروم برنوا

تصویری از مرکز خرید برنوا

اپتیموم اوت لت

در میان جاهای دیدنی ازمیر فروشگاهی زنجیره‌ای وجود دارد که پرسه‌زدن در آن لذت خاص خودش را دارد. در این مجموعه تجاری تفریحی خریداران می‌توانند ضمن خریدکردن از برندهای مشهور ملی و بین‌المللی طیف وسیعی از فعالیت‌های مفرح و سرگرم‌کننده را هم تجربه کنند. پیست اسکیت، زمین بازی برای کودکان و سرو غذا در فودکورت این مجموعه از جمله بهترین و لذت‌لخش‌ترین این فعالیت‌هاست.

تصویری از مرکز خرید اپتیموم اوت لت

تصویری از مرکز خرید اپتیموم اوت لت

مدیا مارکت؛ از مدرن ترین جاهای دیدنی ازمیر

اگر شیفته دنیای دیجیتال و کالاهای هوشمند هستید، خبر خوبی برایتان داریم. مدیا مارکت یکی از اصلی‌ترین مراکز فروش محصولات دیجیتالی در ازمیر است که در طبقات متنوع آن شانس خریدکردن از برندهای پرآوازه و به‌نام را در حوزه دیجیتال دارید. در این مجموعه وسیع هر نوع کالای هوشمندی که بخواهید با تنوعی بی‌نظیر و کیفیتی عالی پیدا می‌شود.

تصویری از مرکز خرید مدیا مارکت

تصویری از مرکز خرید مدیا مارکت

چشمه آب گرم پاموکاله

طبیعت زیبای ازمیر تنها یک چیز کم دارد و آن چشمه‌های آب گرم پاموکاله است که هرساله میزبان هزاران هزار گردشگر داخلی و خارجی است. چشمه آب گرم پاموکاله که باید آن را جزو بهترین جاهای دیدنی ازمیر ترکیه دانست، قدمتی چند هزارساله دارد. این چشمه آب گرم پلکانی برای گردشگران ایرانی تداعی‌کننده تصویری زیبا از چشمه باداب سورت مازندران است. بااین‌تفاوت که پاموکاله به واسطه داشتن سنگ‌های آبی و سفید جلوه‌ای متمایزتر به خود گرفته است.

تصویری از چشمه آب گرم پاموکاله

تصویری از چشمه آب گرم پاموکاله

تله فریک ازمیر

تماشای نمای زیبای شهر ازمیر از ارتفاع 423 متری بسیار هیجان‌انگیز و دلچسب است. این تجربه دلچسب را می‌توانید در یکی از مرتفع‌ترین اماکن دیدنی ازمیر یعنی تله فریک برای خود رقم بزنید. فقط یادتان باشد در کوله‌پشتی خود حتما دوربین عکاسی را به همراه داشته باشید تا از آن بالا زیباترین‌ قاب‌ها را از سواحل بی‌کران اژه به ثبت برسانید.

تصویری از تله فریک ازمیر

تصویری از تله فریک ازمیر

روستای شیرینجه؛ طبیعت بکر در جاهای دیدنی

آیا دل‌تان می‌خواهد به کارتون‌های قدیمی زمان بچگی‌تان سفر کنید؟ روستای شیرینجه در ازمیر شاید بهترین مقصد برای برآورده‌شدن این رویای زیبا باشد. این روستا که یکی از دلنشین‌ترین جاهای دیدنی ازمیر است طبیعتی فوق‌العاده چشم‌نواز با کوچه‌هایی بسیار قدیمی و سنتی دارد.

خانه‌های سفیدرنگ با سقف‌های سفالی و تاکستان‌های سرسبز و باطراوت بیشترین چیزی است که در این روستا توجه شما را به خود جلب می‌کند. این روستا نان‌های تنوری‌ بسیار معروفی هم دارد که امتحان‌کردنش خالی از لطف نیست.

تصویری از روستای شیرینجه

تصویری از روستای شیرینجه

فرودگاه بین المللی عدنان مندرس ازمیر

یکی از فرودگاه‌های معروف ازمیر فروودگاه بین‌المللی عدنان مندرس است که نام آن زنده‌کننده یاد اولین رئیس دولت ترکیه یعنی عدنان مندرس است. این فرودگاه تا مرکز شهر ازمیر تنها 18 کیلومتر فاصله دارد. فرودگاه عدنان به عنوان پنجمین فرودگاه برتر ترکیه سالانه میزبان میلیون‌ها نفر گردشگر و توریست از شهرهای مختلف مونیخ، شارجه، تهران، دوبلین، استانبول، لندن، وین، زوریخ، مسکو، سن پترزبورگ، آمستردام و بیروت است.

تصویری از فرودگاه بین المللی عدنان مندرس ازمیر

تصویری از فرودگاه بین المللی عدنان مندرس ازمیر

جاهای دیدنی ازمیر؛ آغازی برای یک سفر خاطره‌انگیز

ترکیه همیشه برای ما ایرانی‌ها مقصدی جذاب و دوست‌داشتنی بوده است. انتخاب از میان شهرهای زیبای ترکیه حقیقتا کاری دشوار و نشدنی است. شاید بهتر باشد به‌ جای گلچین‌کردن، سفر به تمام شهرهای این کشور زنده و رویایی را صدر اولویت‌های گردشگری خود قرار دهید. جاهای دیدنی ازمیر هم می‌تواند بهترین نقطه شروع برای شما باشد. شما می‌توانید با خرید تور ازمیر با ارزانترین قیمت ممکن از جاذبه‌های دیدنی این شهر تاریخی بازدید کنید و تصاویر این سفر فراموش‌نشدنی را تا ابد در ذهن داشته باشید. اگر تجربه سفر به ازمیر را دارید، نظرات خود را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

۱- ازمیر چه مکان‌های تاریخی برجسته‌ای دارد؟

ازمیر با تاریخ غنی خود، مکان‌های تاریخی فراوانی دارد. از جمله برجسته‌ترین این مکان‌ها معبد آرتمیس، کاستل سلجوقیه و بازار آگورا را می‌توان نام برد.

۲- آیا ازمیر به موزه‌های مهم هم دارد؟

بله، موزه تاریخی ازمیر گنجینه‌ای از آثار باستانی، هنری و تاریخی این منطقه را به نمایش می‌گذارد. این موزه به بازدیدکنندگان امکان می‌دهد تا با عمیق‌ترین جوانب فرهنگ و تاریخ ازمیر آشنا شوند.

ناشر: شباویز
6Ld9QeYjAAAAAA6n-aXWvOcAqXqdJM_-zuKt72QR