سفر نیم روزه به شهرستانک

جاهای دیدنی 03 اسفند ، 1395 5 دقیقه
گاهی دلت سفر میخواهد، سفری که روح و جسمت را جلا دهد؛ اما زمان کافی برای مسافرتی چند روزه را نداری. باید اطرافت را خوب بشناسی تا نیازت را در این هنگام برآورده سازی.

در مرز استان تهران و البرز و در شمال شرقی کرج، به روستایی به نام شهرستانک با طبیعتی زیبا و چشم نواز خواهید رسید که هر فصلش جلوه ای بی نظیر دارد.

شهرستانک آنقدر زیبا و دلفریب است که ناصرالدین شاه قاجار، دستور ساخت کاخی را در این روستا می دهد تا تفرجگاهی باشد برایش.

بار سفر می بندیم و راهیِ روستایی ییلاقی با طبیعیت خیال انگیز در نزدیکی پایتخت می شویم تا روحی تازه کنیم …

یک روز خوش…

صبح خیلی زود از خانه به سمت کرج حرکت کردیم تا در ابتدای روز به مقصد برسیم چون شهرستانک را با آن همه زیبایی باید در روز دید؛ و از آن مهمتر به ترافیک تهران بر نخوریم.

به سمت جاده چالوس به راه افتادیم ،  ۵۵ کیلومتری شمال شرقی کرج ، روستای آسارا را در جاده چالوس پشت سر گذاشتیم تا به دوراهی شهرستانک رسیدیم.
1
نسیم خنکی که میوزد و برگ های درختان را تکان میدهد، سمفونی زیبای زندگی را برای میهمان می نوازند و گویی ابر و باد و مه و خورشید و فلک دست در دست هم داده اند تا خستگی را از جانت به در کنند و لحظاتت را غرق در خوشی و لذت کنند.

بی دلیل نیست که شاه قاجار، در اینجا کاخی ییلاقی بنا کرده تا اوقات تابستانش را در  آن به بهترین شکل بگذراند.

2_1

3_1
روستایی با آب و هوای دلپذیر در شمال کوه توچال و در فاصله ۸۸ کیلومتری از تهران که شواهد تاریخی، قدمت آن را به قرن ششم هجری می رساند. تلفیق طبیعتی زیبا در کنار بنای تاریخی روستا ، پکیجی است که می تواند یک روز تفریحی کامل را رقم بزند. یکی از اصلی ترین دیدنی های این روستا کاخ ناصری است، کاخی که به دستور شاه خوشگذران قاجار ، ناصرالدین شاه ساخته شده و به عنوان خانه ی ییلاقی از آن استفاده می کرده، که امروز بقایایی از آن باقی مانده و می توانید از آن دیدن کنید.

علت شکل گیری این روستا را وجود رودخانه ای می دانند که امروزه از میان آن عبور می‌کند؛ رودخانه ای سرشار از املاح معدنی. همچنین در روستا چشمه‌های متعددی وجود دارد که یکی از آن ها چشمه‌ی ” گله گیله “ از پر آب‌ترین و زیباترین چشمه‌‌های منطقه است و در پیرامون این چشمه درختانی پربار از گردو، گیلاس و آلبالو منظره ای فوق العاده ایجاد کرده اند. رودخانه ای که در این روستا می بینید، مسیرش را ادامه می دهد تا در نهایت به رودخانه کرج ملحق شود.
4_1
 در شمال و شرق این روستا دو کوه به نام های تاه پیشه و شهرستانک قرار دارد. جاده معروف ناصری که سالیان سال ری را به مازندران می رساند، از اینجا گذر می کند که در دوره قاجار گسترش یافت و امروز برخی کوهنوردان از این جاده برای رسیدن به مقصد استفاده می کنند.

اینجا طبیعتش آنقدر حیرت انگیز و زیباست که در هرفصلی به آن سفر کنید، دنیایی از تصاویر بدیع و منحصر به فرد طبیعت را خواهید دید.

درختان سرسبز و پر بار میوه و نغمه پرندگان از لابه لای شاخ و برگ گیاهان و صدای دلنواز آبِ رودخانه ای که از میان روستا می گذرد ، انسان را از رنج دوران به آرامش دعوت می کند و نمایی از بهشت را پیش رویت قرار می دهد.

همچنین یکی دیگر از زیبایی های شهرستانک جاده کوهستانی پر پیچ و خم آن و  دره ای سرسبز و زیبا در ابتدای روستا با باغ های میوه اش است.

 علاوه بر زیبایی و طبیعت چشم نواز و فوق العاده ی شهرستانک، در این روستا جاذبه های تاریخی و دیدنی را خواهید دید که عبارتند از:

    کاخ شهرستانک (متعلق به دوره ناصرالدین شاه)

    قلعه دزدبند (قلعه دختر)

    تپه شنستون

    درخت اُرس.

شهرستانک یک مقصد مناسب برای طبیعت گردی و تجربه تفریحات در طبیعت است چرا که هوایی تمیز ، طبیعتی زیبا و آرامشی بی حد و مرز دارد.


به این جا که آمدیم باید همه چیز را کنار بگذاریم و نهایت لذت را از این روستای زیبا ببریم. شهرستانک جای خوبی برای دور بودن از هیاهوی شهری شلوغ چون تهران است و به همین دلیل به خصوص در ایام تعطیل از تهرانی های زیادی میزبانی می کند.

تفریحات زیادی را می توانید در این ییلاق زیبا تجربه کنید؛ از جمله :

۱ ) قدم زدن در کوچه باغ هایی بی نظیر

قدم به داخل این روستا که می گذاری حتی اگر خسته باشی و دلت یکجا نشستن و استراحت را بخواهد، چشمانت که به کوچه باغ های باریک و سرشار از درختان میوه می افتد بی اختیار خستگی را فراموش میکنی و خود را به صدای جوی آبی که در زیر درختان روان است می سپاری و آن وقت است که قدم زدن و گوش سپردن به صدای نغمه زیبای طبیعت را آرزو میکنی و بی درنگ قدم در کوچه باغ های زیبای شهرستانک می گذاری.
5_1
با رفتن به این کوچه باغ ها رنگ دیگری به سفر خود میزنی زیرا این روستای زیبا در هر فصل، رنگ های منحصر به فرد خود را دارد. به جرات میتوان گفت که پیاده روی در این کوچه باغ ها از بهترین و لذت بخش ترین تفریحات این روستا می باشد.
دیدنی های شهرستانک

۲ ) پیک نیک

روستای زیبای شهرستانک به دلیل آب و هوای مطبوعی که به خصوص در فصل تابستان دارد ، محل خوبی برای برپایی پیک نیک است.

نشستن در کنار رودخانه ی زیبا زیر سایه ی درختان و لذت بردن از طبیعتی بخشنده می تواند تفریحی لذت بخش باشد.

در این روستا نقاط بسیاری برای پیک نیک برپا کردن مهیا است ، به خصوص در کنار کاخ ناصری که آلاچیق هایی در کنار رودخانه برای راحتی مسافران تعبیه شده است.

۳ ) دوچرخه سواری
7
در طول مسیرِ رسیدن به شهرستانک حتما ورزشکاران دوچرخه سواری را خواهید دید که طبیعت فوق العاده و مسیر زیبای شهرستانک را برای تمرین و تفریح خود انتخاب کرده اند. اگر اهل دوچرخه سواری هستید شاید یکی از بهترین مسیرها برای لذت بردن از ورزش دوچرخه سواری، شهرستانک باشد.

البته این نکته را هم فراموش نکنید که در روستای شهرستانک محلی برای اجاره دوچرخه وجود ندارد و کسانی که با دوچرخه به این روستا می آیند ورزشکاران حرفه ای هستند که برای دوچرخه سواری در طبیعت، شهرستانک را انتخاب کرده اند. اگر شما هم می خواهید این لذت را تجربه کنید باید با خودتان دوچرخه بیاورید و یا اینکه در تورهای دوچرخه سواری که در این منطقه برگزار می شوند شرکت کنید.
تفرحات روستای شهرستانک

۴ ) موتور کراس در کوه های شهرستانک

شهرستانک به سبب داشتن کوه های متعدد به محلی برای موتور کراس سواران حرفه ای تبدیل شده است.
8
برخی از حرفه ای های این ورزش گاهاً به این روستا می آیند و در دل کوه های آن هیجان موتور سواری را تجربه می کنند.

حتی اگر نتوانید این تفریح را خودتان تجربه کنید ، تماشای این موتورسواران، هیجان انگیز خواهد بود ؛ البته اگر خوش شانس باشید که در روز سفر شما به شهرستانک این موتورسواران در روستا حضور داشته باشند.
موتور سواری در شهرستانک
 4 ) عکاسی از مناظر تماشایی شهرستانک
9


یکی از جذابترین تفریحات شهرستانک ، عکسبرداری از طبیعت فوق العاده آن است که به غیر از عکاسان حرفه ای، گردشگران عام را هم وادار به عکاسی می کند تا تکه ای از این طبیعت خیال انگیز را در تصویری با خود به یادگار ببرند.

پاییز شهرستانک آنقدر زیباست که در هر قسمتش رنگهایی متفاوت و درخشان را می بینید و اغلب عکاسان حرفه ای این فصل را برای عکاسی از شهرستانک انتخاب می کنند. البته تمام فصل ها زیبایی های خودشان را دارند و می توانند سوژه های خوبی برای عکاسی بیآفرینند.

جاذبه های دیدنی روستای شهرستانک

در کنار این تفریحات ، دیدنی هایی هم در روستا وجود دارند که می توانند روز شما را کامل کنند.

جاذبه های دیدنی روستای شهرستانک عبارت اند از :

۱ ) کاخ شهرستانک ( ناصری )

12
آب و هوای مطبوع و فرح بخش این روستا، ناصرالدین شاه قاجار را هم وسوسه کرد تا دستور دهد درسال ۱۲۹۵ هجری قمری در انتهای دره شهرستانک که گله گیله نام دارد، کاخی برای تفریحات خود بنا کنند، که معماری آن را ” آقا محمد ابراهیم خان ” به عهده داشت. این کاخ در جایی از روستا قرار دارد که هوا و چشم اندازی فوق العاده دارد. ساخت این کاخ سه سال به طول انجامید و امروز جزو میراث فرهنگی به ثبت رسیده است .

بخش های مختلف کاخ شهرستانک:

فضای بیرونی کاخ ناصری حیاطی مستطیل شکل است که در ۴ تراز طراحی شده و شاه از تراز اول وارد مجموعه می شد. ساختمان دیوان خانه در تراز چهارم بود؛ دیوان خانه در دو طبقه ساخته شده و فضای داخلی آن را باکاغذهای دیواری که از  آلمان برای شاه وارد کرده بودند و گچ بری های زیبایی تزیین شده بود؛ که البته امروز اثری از این تزیینات باقی نمانده و و کوهنوردان و گردشگران از آن به عنوان پناهگاه استفاده می کنند. دورتا دور دو  حیاط کاخ، حرمسرای شاه قرار داشت و دو حیاط با اختلاف سطح ۳ متر طراحی و ساخته شده است.

مدتها ناصرالدین شاه به همراه درباریانش هرسال یک روز را برای برگزاری مراسم آشپزان به کاخ شهرستانک سفر می کردند؛ وی از راه توچال و جاده شاهی به شهرستانک می رسیده، تا به محل خوش آب و هوای کاخش برسد. اما خدمه مجبور بودند از مسیر خطرناک رودخانه، خود را برای خدمت رسانی به شاه و مهمانانش برسانند و در این مسیر گاهی تعدادی از آنها به رودخانه می افتادند و دچار مرگ می شدند. چندی بعد از این اتفاقات، دیگر مراسم آشپزان در قصر سرخ دره که ناصرالدین شاه دستور ساختش را صادر کرده بود، برگزار می شد.

دسترسی

انتهای روستای شهرستانک بن بست است و به کاخ ناصری می رسد. برای رسیدن به این کاخ بعد از وارد شدن به جاده ی شهرستانک باید مستقیم راه را ادامه دهید . در طول مسیر چندین بار ، چندین خروجی را می بینید که به سمت راست و به داخل روستا می روند. باید این خروجی ها را رد کنید تا به خروجی برسید که دری آهنی دارد و تابلویی با این مضمون روی آن نوشته شده است ؛ ” ورود افراد غیر محلی ممنوع “.

علی رقم هشدار تابلو باید وارد این مسیر شوید و جاده ی خاکی یا بهتر است بگوییم کوچه باغ ها را ادامه دهید تا به انتهای روستای شهرستانک و کاخ برسید. بهتر است این مسیر را پیاده طی کنید چرا که بسیار باریک و خطرناک است و ورود ماشین به آن ممکن است به باغ های محلی ها آسیب برساند.

ناصرالدین شاه همراه با پسران، خدمه و درباریان در اردوی شاهی احتمالا در شهرستانک و هنگام عید نوروز.
34
۲ ) کتیبه شهرستانک

سنگی عظیم با ارتفاع حدودا ۴ متر را در کنار کاخ ، درست در ضلع شرقی آن خواهید دید که اهالی می گویند در زمان ناصرالدین شاه از صخره مشرف به کاخ ناصری جدا شده و اینجا مستقر شده است و جالب آنکه صدمه ای به بنا وارد نکرده است. بعد از این ماجرا ناصرالدین شاه دستور می دهد تا شرح این واقعه را روی همان سنگ بنویسند اما امروز نوشته های روی این کتیبه خوانا نیست.
KATIBE
۳) درخت اُرس

طبیعت بی نظیر شهرستانک را درختان اُرس تکمیل می کنند. درختانی با قدمت، که هویتی افسانه ای دارند. یکی از این درختان که محلی ها آن را اُرس یا هورست می نامند قدمتی 2800 ساله دارد. ارتفاع این درخت به ۱۷ متر و عرض آن تقریبا 14 متر است.
16
دسترسی

برای رسیدن به این درخت زیبا باید به سمت جنوب شرقی روستا بروید. از آن جا یک مسیر خاکی وجود دارد که باید آن را پیش بگیرید و بعد از حدودا ۲۰ دقیقه به این درخت زیبا می رسید.

توصیه می شود برای رسیدن به این درخت از محلی ها نشانی را پرس و جو کنید تا دچار اشتباه و سردرگرمی نشوید چرا که تابلوهای راهنمایی برای دسترسی وجود ندارند.

۴ ) قلعه دزدبند  شهرستانک

در بلندترین قله کوه شهرستانک، بقایای یک ساختمان به چشم میخورد که اهالی آن را قلعه دختر یا قلعه دزدبند می نامند.

بنایی ساخته شده از قلوه سنگ و ملاط ساروج که پوشش داخلی آن از گچ بوده و در حال حاضر تنها فقط پایه های سه اتاق و قسمتی از سقف یکی از اتاق های آن باقی مانده است. با توجه به سفال هایی که در اطراف این بنا یافت شده و پلان و سبک معماری ساختمان، این بنا یک ساختمان دوره اسلامی بوده و احتمالا به عنوان برج دیدبانی از آن استفاده می شده است.

نگهبانان در این منطقه می ایستادند و با آتش روشن کردن و یا چراغ های روغنی  به هم علامت می دادند. سفال های یافت شده غیر تجملی بوده و تقریا شبیه سفال های دوره ایلخانی و دوره تیموری می باشد.

دسترسی

برای رسیدن به این قلعه باید مسیر سمت چپ کوه شاه نشین را پیش بگیرید. بعد از نیم ساعت به این قلعه خواهید رسید.

کوه شاه نشین کوهی است که دقیقا در پشت کاخ ناصری قرار دارد.

۵ ) تپه شنستون
17
در جنوب دره گله گیله شهرستانک، آنجا که دیگر درخت میوه ای دیده نمی شود، تعداد بسیاری سفال قرمز رنگ دیده می شود که احتمالا مربوط به چادرنشینان دوران تاریخی است، این قسمت را تپه شنستون می نامند و از زمین های آن برای کشت دیم استفاده می کنند، به همین خاطر قله سنگ هایی که در زمین پراکنده شده را جمع کرده و بر روی هم انباشته می کنند تا بتوانند بر روی زمین کشت و کار کنند.
شهرستانک
۶ )  باغ های زردآلو و توت و …

از اواخر بهار و تابستان در کوچه پس کوچه های روستا، مادربزرگ ها به همراه نوه های خود راهی باغ های زردآلو می شوند و با دلی خوش و لبی خندان میوه های خوشمزه درختان را می چینند و با خود به خانه می آورند و شروع به پله (برگه) کردن آنها می کنند. هسته های شیرین آن را هم جمع می کنند و با نمک تفت می دهند و به عنوان آجیل مصرف می کنند.

یکی دیگر از درختانی که فراوان در شهرستانک دیده می شود درخت توت است که در فصل بهار می توان از آنها چید و خورد. اهالی، این توت ها را می چینند و خشک می کنند.
20
البته پیشنهاد می شود هرگز بدون هماهنگی با صاحبان باغ ها وارد این باغ ها نشوید.

۷ ) روخانه شهرستانک

بعد از گذر از کاخ ناصری به چشمه ای به نام گُله گیله می رسید که از قلب زمین می جوشد و در کالبد یک رودخانه راهیِ دل روستا می شود.

 این رودخانه زیبایی روستا را دو چندان کرده و طراوت خاصی به روستا بخشیده است.

در کنار این رودخانه می توانید پیک نیک به پا کنید و یا حتی در فصل تابستان کمی شیطنت و آب بازی را تجربه کنید.

همچنین اگر در امتداد کاخ ناصری پیش بروید قبل از رسیدن به چشمه، آبشار کوچکی را خواهید دید که می تواند محل مناسبی برای استراحت و لذت بردن از زیبایی های منطقه باشد.
22
آب و هوای روستا

روستای زیبای شهرستانک به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار گیری اش در فاصله ی ۲۱۹۰ متری از سطح دریا، یک ییلاق محسوب می شود و به همین جهت تابستان هایی معتدل و مطبوع و به همان اندازه زمستان هایی سخت و سرد دارد.

23
شهرستانک را در هر فصلی که ببنید بسیار زیباست و تصاویر آن برای همیشه در ذهنتان باقی خواهد ماند.

بهار با شکوفه زدن درختان و نو شدن طبیعت و رنگ های سبز روشن درختان، تابستان با طبیعت سرسبز و باغ های میوه، پاییز با منظره رنگارنگش و زمستان با طبیعت سفید رنگش شما را در شهرستانک مجذوب خود خواهد کرد. اما اگر عاشق برگ های رنگارنگ و شنیدن صدای خش خش برگ ها در زیر گام هایتان هستید، پیشنهاد می کنیم حتما یک روز پاییزی به این روستا سفر کنید. مناظر پاییزی شهرستانک آنقدر متنوع و رنگین است که سفری دلچسب را برایتان رقم خواهد زد.

هر چند فصل تابستان هم فرصت خوبی برای سفر و گردش در طبیعت شهرستانک است ؛ باید ببینید کدام چهره ی طبیعت را بیشتر می پسندید تا همان فصل به شهرستانک سفر کنید.
25

امکانات رفاهی شهرستانک

در این روستا ۲ مسجد وجود دارد که میتوانید برای نماز خواندن به آن ها رجوع کنید.

در صورت نیاز به سرویس بهداشتی نیز می توانید از سرویس هایی که کنار مساجد تعبیه شده استفاده نمایید.

اگر می خواهید چادر بزنید و بساط یک پیک نیک عالی در طبیعت را بر پا کنید، در کنار کاخ شهرستانک محوطه وسیعی وجود دارد که مناسب نشستن و برپایی چادر است چرا که آلاچیق های متعددی در کنار رود در این منطقه وجود دارد که می تواند شرایط خوب و راحتی را برای شما مهیا کند.

برای ناهار و خوراکیِ سفر حتما قبل از ورود به روستا خرید کنید چون امکانات رفاهی مناسبی وجود ندارد. تنها چند بقالی کوچک است که می توان خوراکی های ساده را از آنجا تهیه کرد.


این روستا که از توابع دهستان لورا در جاده چالوس است، جمعیتی متغیر دارد و در فصل های مختلف سال تعداد ساکنین آن متفاوت می باشد ولی به طور کلی حدود ۳۱۷ خانوار در این روستا زندگی می کنند. اهالی روستا مسلمانند و به زبان فارسی و گیلکی صحبت می کنند.

اکثر ساکنین شهرستانک از طریق کشت و زرعِ غلات ، گردو و میوه ، پرورش زنبور عسل ، تولید لبنیات ، دامداری و جاجیم و شالبافی امرار معاش می کنند و شما می توانید از محصولاتشان به عنوان سوغات خرید کنید.


30

پوشش گیاهی و جانوری روستای شهرستانک

طبیعت شهرستانک وصف نشدنی است، بهار، تابستان، پاییز و زمستان هر کدام زیبایی های خاصی را برای عرضه دارند.

اگر گیاه شناس باشید می توانید به دل کوه های روستا بروید و انواع گیاهان دارویی و سبزی هایی مثل پونه، الک شورک و قارچ کوهی و… و همچنین در فصل بهار ریواس بچینید و استفاده کنید. البته گاهاٌ برخی اهالی در طول مسیرِ این روستا حضور دارند و این سبزی ها را به فروش می رساند.

حیوانات مختلفی هم در شهرستانک دیده می شوند از جمله روباه ، شغال ، خرگوش ، آهو ،گرگ، قوچ، میش، بز کوهی و کبک.

دسترسی به روستای شهرستانک

هر طور شده با ماشین شخصی یا عمومی به بازدید از این روستا بروید و از نزدیک طبیعت خیال انگیزش را ببینید.

۱ ) برای رسیدن به شهرستانک با اتومبییل خود می توانید در محور کرج به چالوس ( #جاده چالوس) ، بعد از حدود یک ساعت ( ۴۴کیلومتر ) و گذر از روستای آسارا، نرسیده به گچسر ، به دوراهی شهرستانک در سمت راست جاده بروید. تابلویی سبز رنگ مسیر را به شما نشان می دهد. از اینجا تا روستا حدود ده دقیقه راه دارید.

۲ )  اما اگر می خواهید با اتوبوس یا تاکسی سفر خود را آغاز کنید، به ترمینال غرب در میدان آزادی بروید و سوار اتوبوس یا تاکسی چالوس شوید و در دوراهی شهرستانک پیاده شده و منتظر ماشین های گذری باشید و یا اینکه دل به جاده دهید و مسیر را پیاده طی کنید.

۳)  مسیر دیگر، مناسب کوهنوردان و ورزشکاران است که می توانند از قله توچال در ارتفاعات تهران به سمت شهرستانک بروند و بالعکس. آنها با قدم گذاشتن در این مسیر می توانند صعودی متفاوت را تجربه کنند. همانطور که گفتیم انتهای روستای شهرستانک بن بست است و به سه دره منتهی می شود که یکی از این دره ها به سمت قله توچال می رود؛ دقیقا همان مسیری که کوهنوردان از آن به روستا می آیند.

مسیر مخصوص کوهنوردی از سمت غرب توچال آغاز شده پس از طی حدودا یک ساعت به قله شاه نشین می رسد، از این قله پس از یک ساعت و نیم پیاده روی به روستای شهرستانک خواهید رسید. وقتی از این مسیر، راهی شهرستانک می شوید ، در ابتدا به کاخ ناصری می رسید و از آن به بعد می توانید گشت و گذراتان را آغاز کنید.
31

اما اگر به راه آشنا نیستید و می خواهید سفری بدون دردسر داشته باشید بهترین راه استفاده از تورهای یک روزه سفر به شهرستانک است.

کجا بمونیم ؟

 اگر از تهران راهی این روستای ییلاقی هستید، این سفر می تواند یک سفر یک روزه باشد چرا که فاصله ی چندانی از تهران ندارد.

اما اگر از شهرهای دیگر به شهرستانک می روید بسته به مبداتان ، می توانید تهران، کرج و یا حتی چالوس و مرزن آباد را به عنوان محل اقامت انتخاب کنید.

البته اگر هوا خوب باشد می توانید از امکانات محوطه ی کاخ ناصری استفاده کنید و در آلاچیق ها کمپ برپا کنید و شبی را در دل طبیعت در کنار رودی آرام بگذرانید.

32

مشاوره رایگان