ازمیر یا استانبول؟ کدام را برای سفر انتخاب کنیم؟

راهنمای سفر 08 اسفند ، 1402 5 دقیقه

انتخاب بین ازمیر یا استانبول همیشه برای گردشگران دشوار بوده است؛ چرا که هر دو، طبیعت تماشایی و بناهای تاریخی منحصربه‌فردی دارند. در این مقاله، ازمیر و استانبول را از جنبه‌های مختلف همچون آب‌وهوا و جاذبه‌های دیدنی مورد ‌بررسی قرار می‌دهیم. اگر شما نیز در تصمیم‌گیری بین سفر به ازمیر یا استانبول در تردید هستید، حتما تا انتهای متن همراه ما باشید تا انتخاب برایتان آسان‌تر شود.

آشنایی با دو شهر ازمیر و استانبول

پیش از اینکه بین ازمیر و استانبول یک شهر را برای سفر انتخاب کنیم، بهتر است کمی با این دو مقصد توریستی آشنا شویم. استانبول، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهر ترکیه محسوب می‌شود و سالانه میلیون‌ها گردشگر را به خود جذب می‌کند. ازمیر نیز سومین شهر بزرگ و مهم‌ترین بندر ترکیه است. البته، فاصله ازمیر تا استانبول را به روش‌های متعددی می‌توان طی کرد. بنابراین اگر به ازمیر سفر کردید، می‌توانید سری هم به استانبول بزنید.

استانبول از دوره عثمانی به قدرت و شهرت رسید و همچنان شکوه و عظمت خود را حفظ کرده است. از آنجا که این شهر بین دو قاره آسیا و اروپا قرار دارد؛ به‌عنوان پایتخت فرهنگی ترکیه نیز شناخته می‌شود. ازمیر نیز با نام مروارید اژه به شهرت رسیده است. هر دو شهر از لحاظ قدمت تاریخی و زیبایی طبیعی، با یکدیگر برابری می‌کنند؛ اما برخی گردشگران همچنان بین انتخاب ازمیر یا استانبول دچار شک و تردید هستند.

تصویری از شهر زیبای استانبول

تصویری از شهر زیبای استانبول

بررسی موقعیت جغرافیایی و آب و هوای ازمیر و استانبول

استانبول در کنار دریای مرمره و تنگه بسفر و ازمیر در مجاورت دریای اژه واقع شده‌اند و هر دو آب‌وهوای مدیترانه‌ای دارند؛ اما استانبول کمی سردتر از ازمیر است. در فصل زمستان، در حالی که استانبول زیر برف مدفون شده است، دمای هوای ازمیر به‌ندرت به زیر صفر می‌رسد. آب‌وهوا تاثیر قابل‌توجهی در انتخاب مقصد سفر دارد. در انتخاب ازمیر یا استانبول برای مسافرت، باید در ابتدا آب و هوای ازمیر و استانبول را در بازه موردنظر بررسی کنید و سپس با توجه به گرمایی یا سرمایی بودن خود تصمیم بگیرید.

نمایی از شهر ازمیر

تصویری از شهر زیبای ازمیر

جاهای دیدنی ازمیر یا استانبول

ازمیر و استانبول، هر دو از کهن‌ترین شهرهای ترکیه هستند و آثار تاریخی متعددی را در خود جای داده‌اند. طبیعت این شهرها نیز کم‌نظیر است؛ در نتیجه، انتخاب کار چندان ساده‌ای نیست. در ادامه، نام برخی از جاهای دیدنی ازمیر و استانبول را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

جاهای دیدنی ازمیر

جاهای دیدنی ازمیر بسیار زیادند و یک تور چندروزه معمولا برای بازدید از همه این جاذبه‌ها کافی نیست. برخی از دیدنی های ازمیر عبارتند از:

  • میدان کناک
  • برج ساعت
  • بازار کمرالتی
  • موزه آگورا
  • مسجد حیصار
  • منطقه آلسانچاک
  • شهر باستانی افسوس
  • آسانسور
  • کاروانسرای قیزلار آغاسی

تصویری از شهر باستانی افسوس

تصویری از شهر باستانی افسوس

جاهای دیدنی استانبول

به طور کلی، استانبول از دید تاریخی و فرهنگی اندکی غنی‌تر از ازمیر است. این موضوع بیشتر به دلیل رویدادهای مذهبی و تاریخی است که طی سالیان در این منطقه اتفاق افتاده است. یک راهنمای سفر به استانبول می‌تواند در شناخت این جاذبه‌های دیدنی کمک بسزایی به گردشگران بکند. چند نمونه از جاهای دیدنی استانبول عبارتند از:

  • ایاصوفیه
  • کاخ توپکاپی
  • کاخ دلماباغچه
  • تنگه بسفر
  • میدان تکسیم
  • خیابان استقلال
  • برج گالاتا
  • برج دختر
  • آب‌انبار تاریخی باسیلیکا

عکس آب انبار تاریخی باسیلیکا

تصویری از آب انبار تاریخی باسیلیکا

ازمیر و استانبول هر دو دیدنی هستند و جاهای دیدنی فراوانی دارند؛ در حقیقت، از لحاظ جاذبه گردشگری نمی‌توان یکی را برتر از دیگری دانست؛ پس در این بخش، انتخاب را به سلیقه شما عزیزان واگذار می‌کنیم. 

هتل های ازمیر یا استانبول؟ کدام بهتر است؟

صنعت گردشگری ترکیه در دهه‌های اخیر بسیار پررونق بوده و همواره در حال پیشرفت است؛ ازاین‌رو، هتل‌های پنج ستاره و لوکس را می‌توانید در اغلب شهرهای این کشور پیدا کنید. شاید هتل های بیشتری در استانبول وجود داشته باشند؛ اما بهترین هتل های ازمیر دست‌کمی از هتل های استانبول ندارند و از لحاظ کیفیت و امکانات، با یکدیگر برابری می‌‌کنند.

قیمت هتل در استانبول و ازمیر، تفاوت چندانی ندارد. هرچه هتل مجهزتر باشد، قیمت بالاتری دارد. گردشگران با توجه به بودجه و سلیقه خود می‌توانند بهترین هتل‌های پنج ستاره را در ازمیر و استانبول رزرو کنند یا به اجاره یک مسافرخانه ارزان‌قیمت با امکانات اولیه رضایت دهند.

عکس هتل در ازمیر

تصویری از یک هتل زیبا در ازمیر

خرید در ازمیر یا استانبول؟

میان خرید در مراکز خرید ازمیر یا استانبول مردد هستید؟ مراکز خرید استانبول را از آن رو به شما پیشنهاد می‌دهیم که بیشتر از ازمیر هستند و تنوع اجناس در آن‌ها، با پاساژهای ازمیر قابل‌ مقایسه نیست. همه ساله، تعداد قابل‌توجهی از ایرانیان فقط به‌منظور خرید به استانبول سفر می‌کنند. بهترین کیف، لباس، کفش، اکسسوری، لوازم منزل، لوازش آرایشی و بهداشتی، لوازم ورزشی و سایر کالاهای اورجینال در مراکز خرید استانبول موجود است.

بهترین مراکز خرید ازمیر

مراکز خرید ازمیر که می‌توانید از آنها خرید کنید، عبارتند از:

  • مرکز خرید آگورا
  • بازار کمرالتی
  • مرکز خرید برنوا
  • اوت لت سلوی
  • اپتیموم اوت لت

تصویری از مرکز خرید آگورا در ازمیر

تصویری از مرکز خرید آگورا در ازمیر

بهترین مراکز خرید استانبول

حالا که بهترین مراکز خرید ازمیر را می‌شناسید، بد نیست با مراکز خرید استانبول نیز آشنا باشید تا هنگام سفر به این شهر، بدانید کدام مجموعه‌ها را برای خرید ترجیح می‌دهید.

  • استانبول مال
  • مرکز خرید جواهیر
  • مرکز خرید ایستینیه پارک
  • مرکز خرید کانیون
  • مرکز خرید پالادیوم
  • مرکز خرید آکمرکز

عکس مرکز خرید استانبول مال

تصویری از مرکز خرید استانبول مال

البته اجناس اورجینال در مراکز خرید ازمیر نیز پیدا می‌شوند؛ اما تنوع کالا در این مراکز پایین است؛ همچنین استانبول به دلیل وسعتی که دارد؛ بازارها و پاساژهای بیشتری را در خود جای داده است. در هر دو می‌توانید خرید خوبی داشته باشید؛ اما استانبول به صورت کلی انتخاب بهتری است.

مقایسه شرایط تحصیل، کار و اقامت در ازمیر و استانبول

با توجه به اینکه در سال‌های اخیر، موج مهاجرت از ایران شدت گرفته است، در این بخش تصمیم داریم دو شهر استانبول و ازمیر را از لحاظ شرایط تحصیل، کار و اقامت بررسی کنیم. یکی از روش‌های رایج خروج از کشور، مهاجرت تحصیلی است. اگرچه سیستم آموزشی در سراسر ترکیه قابل‌قبول است؛ اما استانبول، مدارس و دانشگاه‌های بیشتری دارد و اغلب دانش‌آموزان و دانشجویان، تحصیل در استانبول را به تحصیل در ازمیر ترجیح می‌دهند؛ اما با افزایش مهاجران در سال‌های اخیر، کار پیدا کردن در استانبول کمی دشوار شده است.

عکس یک دانشگاه در استانبول

تصویری از یک دانشگاه در استانبول

هزینه زندگی در ازمیر

هزینه زندگی در ازمیر و بسیاری از شهرهای ترکیه، پایین‌تر از استانبول است؛ زیرا استانبول از زمان عثمانی تاکنون، مهم‌ترین شهر ترکیه محسوب می‌شود. در برخی منطقه‌ها، خرید خانه در ازمیر برابر با اجاره خانه در استانبول است. اگر می‌خواهید هزینه کمتری را صرف نیازهای اساسی همچون خوراک و مسکن کنید، ازمیر انتخاب هوشمندانه‌تری است.

جمعیت استانبول در حال حاضر، بیش از ۱۵ میلیون نفر است؛ اما جمعیت ازمیر به 5 میلیون نفر نیز نمی‌رسد. در نتیجه اگر از شلوغی فراری هستید، ازمیر را برای اقامت انتخاب کنید. فاصله ازمیر تا استانبول فقط ۴۵ کیلومتر، معادل چهار الی پنج ساعت است؛ یعنی به‌راحتی می‌توانید بین این دو شهر تردد کنید و از امکانات تفریحی و رفاهی موجود در هر دو مکان لذت ببرید. برای شناخت بیشتر می‌توانید راهنمای سفر به ازمیر را نیز بخوانید و طی یک سفر با تور ازمیر با این شهر از نزدیک آشنا شوید.

سفر به ازمیر یا استانبول؟ شما انتخاب کنید

در مقاله «ازمیر یا استانبول؟ کدام را برای سفر انتخاب کنیم؟» به معرفی دو شهر مهم ترکیه پرداختیم و آن‌ها را از جنبه‌های مختلفی همچون آب‌وهوا، جاهای دیدنی و هتل، مقایسه کردیم. هر دو شهر، زیبایی‌های منحصربه‌فردی دارند و از توریستی‌ترین نقاط ترکیه به شمار می‌روند. طبیعت زیبا، فرهنگ غنی و آثار تاریخی باشکوه ازمیر و استانبول، سالانه گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کنند. سفر به ازمیر یا استانبول؟ شما انتخاب کنید. همین حالا می‌توانید تور ازمیر و تور استانبول را از سایت آژانس شباویز خریداری کنید. کلیه تورهای داخلی و خارجی این مجموعه با قیمت منصفانه و امکانات عالی به مشتریان عرضه می‌شوند. هدف ما، جلب رضایت شما عزیزان است. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان حاضر در شباویز تماس بگیرید.

سوالات متداول

۱- آیا ازمیر و استانبول هر دو شهرهای توریستی هستند؟

بله، ازمیر و استانبول هر دو شهرهایی با تاریخچه و جاذبه‌های گردشگری فراوان هستند. استانبول به عنوان پایتخت سابق امپراتوری عثمانی با دارا بودن آثار تاریخی مانند ایاصوفیه، مسجد آبی و کاخ توپکاپی، مقصدی محبوب برای گردشگران است. ازمیر نیز با سواحل زیبا، بازارهای شلوغ و باستانی و موزه‌های فراوان، گردشگران زیادی را جذب می‌کند.

۲- چه تفاوت‌های فرهنگی و تاریخی بین ازمیر و استانبول وجود دارد؟

استانبول با بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت، شاهکارهایی از معماری و فرهنگ اسلامی و مسیحی را در خود جای داده است. ازمیر نیز یکی از شهرهای باستانی بوده و تاریخچه‌ای غنی دارد، اما در مقایسه با استانبول، تأثیرات ناشی از  مسیحیت و اسلام در این شهر نمود کمتری یافته است. ازمیر به عنوان یکی از شهرهای قدیمی آسیای کوچک، با یونانیان و رومیان در طول تاریخ روی کار آمده و تاریخ و فرهنگ‌های متنوعی را در خود جای داده است.

مشاوره رایگان